Vælg ikke Tryg, når I skal købe en bilforsikring. Så kontant er reaktionen fra bilistorganisationen FDM oven på Trygs udmelding i dagens avis om, at de blot hæver prisen over for unge kvinder til mændenes niveau, selv om de to parter burde justeres ned til et fælles lavere niveau for at følge de nye regler for ligestilling på forsikringsområdet:
»Tryg kommer til at tjene på dette. Derfor er mit råd til de kvindelig bilejere i Tryg: Gå ud og se om der er andre selskaber, der kan gøre det bedre,« siger Per Alkestrup, juridisk chef i FDM.
Han er ikke er i tvivl om, hvad udfaldet bliver for Trygs kvindelige kunder: En ekstra regning, der kan vise sig ganske stor for Trygs nye kunder. For unge kvinder på mellem 18 og 23 år har tidligere betalt 30 pct. mindre end unge mænd i samme aldersgruppe, mens unge kvinder på mellem 23-26 år har betalt 19 pct. mindre. Først fra det 27. år var kønnene ligestillet hos Tryg.
I virkeligheden er Trygs udmelding et symptom på, at konkurrencen på forsikringsmarkedet ikke fungerer på trods af, at autoforsikring de seneste år har været noget af en indtjeningsmaskine for selskaberne, som Per Alkestrup forklarer:
»Hvis et forsikringsselskab kan gøre det, er der ikke konkurrence nok. Det er svært at gennemskue, og kunderne interesserer sig ikke nok for at undersøge, hvilke tilbud andre forsikringsselskaber har. Mange vil kunne holde sig en rigtig god timeløn ved at lave det tjek en gang om året,« siger den juridiske chef fra FDM, der også driver eget forsikringsselskab under navnet FDM Forsikring.
En appelsin i turbanen
I Forbrugerrådet understreger cheføkonom Morten Bruun Pedersen, at det er vigtigt at holde et skarpt øje med, at forsikringsselskaberne ikke misbruger den nye ligebehandlingslovgivning til at booste deres indtjening:
»Det bliver en appelsin i turbanen for Tryg, og det er ikke særligt sympatisk. Det er ikke det, der er meningen med det. Dette direktiv er ikke lavet for, at forsikringsselskaberne skal tjene flere penge. Det er lavet for, at kønnene skal behandles lige,« siger Morten Bruun Pedersen, der løbende har fulgt EU-direktivets fremkomst.
Hos Trygs vigtigste konkurrent, Topdanmark, har man valgt en anden metode, forklarer vicedirektør Jens Røtke: »Tidligere var unge kvinders bilforsikringer lidt billigere end mændenes. Nu har vi ændret tariffen, så mændene får det lidt billigere, og prisen hæves lidt for kvinderne.«
De små biler vinder frem
Hos Tryg oplyser kommunikationschef Gerhard Dall, at koncernen venter at tjene under en million kr. på at hæve priserne for de unge kvinder. Han peger også på, at forskellen på kønnenes skader er for nedadgående, selv om den dog stadig er der:
»Det er en dalende trend, fordi de små, fornuftige og benzinøkonomiske biler vinder frem, mens der er en mindre tendens til muskelbiler. Det er med til at reducere den egentlige effekt af det her, for de mindre biler er billigere at forsikre. Men mændene kører stadigvæk dårligere, og de er dårligere til at parkere.« Tryg har gentagne gange udbredt sig om det vigtige i, at risiko og pris følges ad inden for skadesforsikring. Således differentieres prisen på bilforsikring alt efter motorstørrelse, biltype, anciennitet, tidligere skader, geografi og antal kørte kilometer.
Hvorfor har Tryg denne gang valgt at se bort fra princippet om, at prisen skal følge risikoen?
»Det er på grund af den risiko, der er for, at vi får et øget antal højrisikokunder i det mandlige segment, hvis den pris bliver sænket. Vi ser jo også på konkurrencesituationen, og her gælder det om at ligge fornuftigt.«
Men er det konkurrencen, der styrer prisen i stedet for risikoen?
»Udgangspunktet for det, vi gør, er vores egne risikobetragtninger. Det er på dem, at vi bygger fundamentet,« siger Gerhard Dall.