Kritik af indførelsen af nyt dankort

Om få dage, den 1. januar 2005, skulle det ny dankort med chip efter planen være fuldt flyvefærdigt. Men det kommer ikke til at gå som planlagt.

Kritik af indførelsen af nyt dankort - 1
Forretningsdrivende er ikke helt tilfreds med det nye dankort. Foto: Scanpix
Læs mere
Fold sammen
Bankerne er endnu ikke færdige med at omstille kontantautometerne, så her er deadline rykket til den 1. april 2005. Og i de få butikker, der har taget de nye chipkortlæsere i brug, slås ekspedienterne - og kunderne - med ventetid ved betaling med dankort.

Langt de fleste butikker - 98.000 ud af de cirka 110.000, der tager imod dankort - har dog endnu ikke skiftet den gamle dankortautomat ud. Og skulle de få lyst til det, er der også her ventetid. Kun en ud af tre leverandører af chipkortlæsere kan rent faktisk levere varen, de to øvriges terminal er endnu ikke godkendt af bankerne. Og sommeren over har der været stor utilfredshed med, at der ikke længere er foto og laserindgraveret underskrift på bagsiden af kortet. Alligevel betegner bankerne det ny dankort og implementeringen af det som en succes.

- Der har været tale om et meget stort it-projekt, og det har vist sig, at der har været lidt småfejl. Men der er lavet en fremtidssikring af dankortet med chippen - en ny teknologi, der afløser den gamle magnetstribe. Og dankortene har glødet i julehandlen, så der er ikke problemer her. Mange steder kører butikkerne på magnetstriben, det fungerer helt perfekt. Og jeg er sikker på, at julehandlen næste år vil køre på chippen, siger vicedirektør i bankernes brancheorganisation Klaus Willerslev-Olsen.

Detailhandlen ser noget anderledes på indførelsen af det ny dankort. Juridisk direktør Kim Munch Lendal fra Dansk Handel & Service (DHS) er ikke i tvivl, når han bliver spurgt om sin bedømmelse af forløbet.

- Det er gået dårligt, og det er gået for langsomt. Det er ikke holdbart, når man har bearbejdet markedet til at investere, og så virker det ikke. Men bankerne har måske været for lidt vant til at lytte til kunderne og respektere deres behov. Det kan være problem ved et monopol, at man ikke er fremme i skoene og står tidligt op for at klare konkurrencen, siger han.

Forbrugerrådet, der ligesom DHS har været med til at indgå aftalen om fremtidens dankort, er mere tilfreds.

- Forbrugerrådet mener i det store hele, at det er godt nok. Ud over, at forbrugerne skal være opmærksomme på gebyret, er der ikke det store, siger økonom i rådet, Morten Westergaard.

/ritzau/