Speciallæge Jesper Nygart vil blive »revet midt over af tykaktivister og kropsaktivister« på grund af hans busreklamer for vægttab, forudser livsstilsekspert.
Reklamerne viser en overvægtig kvinde i splitternøgen figur på siden af jyske Midttrafiks og københavnske Movias busser fra mandag morgen i denne uge. Reklamerne markedsfører Jesper Nygarts nystiftede vægttabsklinik Fit for Livet.
»Reklamerne er en vanvidscocktail for en shitstorm fra alle ledder og kanter. Der er ingen, der vil blive glade,« siger Jacob Holst Mouritzen, som er direktør i strategibureauet Jacob Holst Mouritzen samt nyudnævnt dommer i DRs livsstilsprogram »Kender du typen?«.
Han forudser, at Jesper Nygart vil blive mødt af voldsom kritik fra tykaktivister, der vil være vrede over reklamen, fordi den udskammer overvægtige kvinder og signalerer, at de skal have en mere normal krop. Mange andre vil tage afstand fra nøgenheden på busserne, mens andre igen vil forarges over censur. Men det vender vi tilbage til.
Etnolog, forfatter og direktør i Lahme Kommunikation, Julia Lahme, er inde på en lignende tankegang. Hun mener, at vægttabsannoncerne indikerer, at man kan have en forkert størrelse, og hun retter en skarp kritik mod Midttrafik og Movia:

»Jeg synes, man har et samfundsansvar som busselskab, når så mange unge mennesker lider af angst og anoreksi. Selskaberne bør tage stilling til, hvad det er for et selvhad, de promoverer med brystreklamer og andre skønhedsreklamer – og nu også slankereklamer,« siger Julia Lahme, som kalder busserne for »selvhadsekspressen«.
Hverken Midttrafik eller Movia ønsker at kommentere kritikken.
Skøn men usund
Jesper Nygart forklarede forleden, at reklamekampagnen handler om, at den tykke kvinde nok ser skøn ud, men at hun er usund, fordi hun er tyk. Slankelægen forventer, at også tykaktivister vil blive patienter på hans vægtabsklinik:
»Mange tykaktivister er måske folk, som har givet op i kampen mod overvægt, og med deres aktivisme forsøger de at skabe et rum, hvor de ikke bliver diskrimineret. Med Wegovy (Novo Nordisks vægttabsmedicin, red.) er der nu en reel mulighed for at tabe sig,« siger han og peger på, at der ved overvægt er en stor risiko for at få en af mere end 60 sygdomme, hvoraf mange er livstruende, mens andre går ud over livskvalitet, sexliv og frugtbarhed.
»Jeg er selv tidligere overvægtig, og jeg håber, at tykaktivister ser det på den måde, fremfor stædigt at fastholde sig selv som tyk, når det nu er muligt at blive slankere og sundere,« siger Jesper Nygart, som ser frem til at få tykaktivistiske »konvertitter« på sin klinik.
Den lille forskel
Både jyske Midttrafik og københavnske Movia kører med annoncerne på forskellige busruter. Men der er en lille, men interessant forskel mellem de to busselskaber. Hvor jyderne får lov til at kigge på den nøgne, overvægtige dame i fuld figur, så har Movia krævet af Jesper Nygart, at han placerer en sort firkant strategisk midt på fotomodellen som betingelse for at acceptere annoncen.

Ifølge Movias ressourcedirektør Eskil Thuesen handler det om, at Movia ikke accepterer, hvad han kalder »udpræget nøgenhed« i sine busreklamer.
Jesper Nygart beskylder Movia for »moralsk censur«:
»Jeg ved ikke, hvem der bliver krænket over at se nøgen hud ud over professionelle krænkelsesparate wokepolitikere i København. Min påstand er, at det primært er venstreorienterede, som gladelig importerer al mulig dobbeltmoral fra USA,« sagde Nygart mandag til Berlingske.
»Enten er provinsens borgere mere hårdhudede end københavnerne, eller også er det wokefolket i København, som har sørget for at skærme københavnerne fra for meget nøgen hud,« lød det fra Jesper Nygart, som kalder tendensen en amerikanisering af det danske frisind.
Jacob Holst Mouritzen giver ham ret et stykke af vejen:
»Det er rigtigt, at vi har fået en nypuritansk bornerthed, som er inspireret af amerikanerne. Nogle forarges over nøgne vinterbadere, der viser for meget numse. Samtidig ser vi en bølge, hvor kvinder vil have lov til at være meget lidt påklædt og alligevel blive taget seriøst, og en normalisering af tykke mennesker med et budskab om, at alle kroppe er lige gode,« siger livsstilseksperten.
Han har et bud på, hvorfor Midttrafik har valgt at vise Jesper Nygarts nøgne, overvægtige kvinde i fuld figur, mens Movia har forlangt at dække noget af huden til:
»Jeg tror ikke, du har samme pres i Jylland. Dér er ikke så mange stærke holdninger ude i de ekstreme poler som i København. Her er der flere kulturorienterede personligheder, der har mere ekstreme holdninger og prøver at skubbe samfundet i deres retning. Der er mange forskellige interessegrupper, som ofte er højlydte – blandt andet fordi de har god adgang til medierne. Derfor er det farligere at træde ind i værdipolitiske debatter her,« siger han.
Er det venstreorienteret ikke at bryde sig om nøgenhed?
»Nej,« siger Julia Lahme, »De venstreorienterede har ikke traditionelt været bange for nøgenhed. Hvis vi tager kulturhistorien til hjælp, kan vi se, at dem, der traditionelt har været bange for nøgenhed i det offentlige rum, faktisk er dem til højre i Folketingssalen.«
Ifølge hende handler Jesper Nygarts tildækkede, nøgne kvinde ikke om frisind:
»For busselskaberne handler det om panik, fordi de ved ikke, hvad de skal gøre. De fornemmer, at der er noget galt. De prøver at løse deres manglende indsigt med en sort firkant. Men det virkelige problem er, at der kører en selvhadsbus rundt i København, hvor man skal lære, at man ikke er god nok,« siger Julia Lahme.

Jesper Nygart solgte i 2016 sit succesfulde privathospital, som var specialiseret i brystforstørrelser og andre kosmetiske operationer, til kapitalfonden Polaris. Salgssummen er ukendt, men Nygart Invest er velpolstret og bogførte i seneste regnskab en egenkapital på 62 millioner kroner.
Nygart Privathospital blev kendt – og ind imellem udskældt – overalt, da Jesper Nygart i 2014 lancerede en stribe busreklamer med nye, nøgne bryster, som dengang var meget omdiskuteret.
Ifølge Jacob Holst Mouritzen vil forargelsen over Jesper Nygarts nye busreklamer for vægttab formentlig ende med at være positivt for slankelægen og hans forretning: »Dem, der bliver sure, er alligevel ikke kunderne,« siger han.
Berlingske har rakt ud til tykaktivist Dina Almlund, men hun er ikke vendt tilbage inden deadline.