Kriseramt fotogigant fyrer 15.000 ansatte

Verdens førende fotografikoncern fyrer hver femte medarbejder. Det sker for at komme væk fra traditionelt fotografi og ind i den digitale fremtid.

Kriseramt fotogigant fyrer 15.000 ansatte - 1
Topchefen Daniel Carp lovede i september et stærkere og mere konkurrencedygtigt Kodak - og aktiemarkedet svarede ved at sende aktien 20 pct. ned. Nu fyrer selskabet 15.000 medarbejdere, og denne gang stiger aktien. Arkivfoto: Bloomberg
Læs mere
Fold sammen
I et dramatisk forsøg på at lægge afstand til traditionel film og sikre fodfæstet i en digital fremtid, vil verdens førende filmproducent Kodak fyre 15.000 medarbejdere over de næste par år. Fyringerne, der rammer hver femte medarbejder, vil særligt gå ud over dem, der producerer traditionelle produkter som filmruller. De vil frigøre næsten en milliard dollar om året til selskabets forsøg på at sikre sin fremtid i digitalt fotografi.

»Kodak vil blive et slankere, stærkere, mere kompetitivt, mere diversificeret selskab i de kommende år,« fortalte direktør Daniel Carp journalister i forbindelse med fyringerne.

Mens det ikke overrasker Kodak, at fotobranchen er ved at blive digital, har selskabet, der i et århundrede har bragt fotograferingen ud til masserne, ifølge mange iagttagere alvorligt undervurderet, hvor hurtigt den digitale udvikling er gået.

I september lancerede selskabet derfor en ambitiøs plan: Kodak stopper al yderligere udvikling af traditionelle filmprodukter. I stedet satser man massivt på digitalt fotografi i enhver afskygning. Fyringerne er det hidtil mest dramatiske udtryk for denne strategis konkrete konsekvenser.

Investorerne reagerede ikke just begejstret ved den lejlighed, men sendte aktierne 20 procent ned. Men denne gang reagerer markederne langt mere positivt på selskabets konkrete initiativer og sendte aktierne opad.

Samtidig med varslet om fyringerne udsendte Kodak også sit kvartalsregnskab, der tydeligt illustrerer, hvorfor selskabet må tage så kraftig medicin: I fjerde kvartal faldt selskabets indtjening til 19 millioner dollar mod 113 millioner sidste år. Tallene dækker over en hastig vækst i antallet af digitale kameraer og det deraf følgende fald i salget af traditionel film - en branche, som Kodak dominerer. Selvom Kodak har solide markedsandele på det digitale område, er konkurrencen langt hårdere - og indtjeningen derfor langt mere beskeden.

Selvom investorer og analytikere jævnligt udtrykker tvivl om Kodaks evne til at gennemføre forvandlingen til et fuldbefarent digitalt selskab, er selskabet langtfra det eneste, som har overlevet transformationen fra den gamle til den nye verden.

Succesrige mærker som Intel og Motorola har selv gennemlevet pinefulde omstillinger. Kopigiganten Xerox havde en nærdødsoplevelse i 2000, men overlevede skiftet fra analog til digital kopieringsteknologi ved at fyre masser af medarbejdere og outsource næsten al produktion.