KrF kan spænde ben for lavere takst

Kristeligt Folkeparti frygter, at en nedsat brotakst vil skade udkantsområderne, og uden opbakning fra alle partier bag Storebæltsforliget bliver der ingen ændring, fastslår Kaj Ikast, trafikpolitisk ordfører for de Konservative.

Bendt Bendtsens ønske om at sænke brotaksterne på Storebælt får en kølig modtagelse af Kristeligt Folkeparti, og det kan give dødsstødet til billigere billetter over broen.

»Er det således, at Kristeligt Folkeparti går direkte imod ideen, er der ikke noget at gøre. Det her er alle for en og en for alle. Det er musketer-eden, der ligger der, og vi har ikke i sinde at bryde noget forlig,« siger Kaj Ikast, trafikpolitisk ordfører for Konservativt Folkeparti.

Forliget bag Storebæltsforbindelsen blev indgået i 1986 mellem Venstre, Konservative, Socialdemokratiet, CD og Kristeligt Folkeparti og selvom det teoretisk er muligt, at forliget kan gå i stykker, og man dermed kan gå ud og finde en ny forligskreds, afvises tanken altså kategorisk af de Konservative selv.

De gør Kristeligt Folkeparti til en nøglespiller i brotakstspørgsmålet, og selvom man i partiet ikke kategorisk vil afvise nedsatte brotakster, er der til gengæld heller ikke begejstring at spørge over forslaget.

»Vi mener, at en nedsættelse af brotaksterne går i den helt forkerte retning, fordi det i høj grad vil ramme udkantsområderne, og vi har jo netop arbejdet i flere år for, at de skal styrkes. Ved at nedsætte brotaksterne vil det centrale Danmark på Fyn og Sjælland tiltrække investeringer, virksomheder og uddannelsessteder, og det er ikke der, behovet er størst,« siger Tove Videbæk, trafikpolitisk ordfører for Kristeligt Folkeparti.

Hun erklærer sig imidlertid åben overfor forhandlinger og vil gerne indgå i en dialog om brotaksterne, selvom partiet endnu ikke har modtaget en invitation til et møde.

Samtidig er Tove Videbæk forundret over, at regeringen pludselig er vendt på en tallerken efter trafikminister Flemming Hansen (K), så sent som i lørdags kaldte Socialdemokratiets forslag om at sænke brotaksterne for »økonomisk uansvarligt«.

»Det er da spændende hvilke argumenter, der er kommet på bordet, der kan retfærdiggøre en nedsættelse af taksterne,« siger Tove Videbæk.