Kreativitet til firmaets stive mødekultur

Kreativitet. Bevæbnet med folkevognsrugbrød, legoklodser og skægge briller sætter Thomas Lütken skub i kreativiteten hos danske virksomheder.

- Hvis man altid holder den samme slags møder med de samme mennesker i det samme mødelokale, ja, så er der nok også en stor mulighed for, at det er den samme slags løsninger, man kommer frem til, fortæller Thomas Lütken, der titulerer sig selv kreativ vanebryder, strategisk konceptudvikler og smilende eventyrer.

Gennem sit firma, Vovemod, har han de seneste tre år hjulpet virksomheder som Coca-Cola, TrygVesta og RedGreen med at bryde vanetænkningen og komme i gang med at tænke kreativt.

I øjeblikket er det TeliaStofas medarbejdere, der står for skud i en række sessions, hvor der skal udvikles ideer til, hvordan de konkret kan udmønte nogle mål, som medarbejderne selv har været med til at indkredse.

TeliaStofa har gennem et stykke tid arbejdet med målsætningen: Vi vil være fan-tastiske til at tiltrække og fastholde medarbejdere og kunder.

Med det udgangspunkt tager Thomas Lütken på turné til TeliaStofas afdelinger i hele landet, for at få give medarbejderne 'et kærligt spark over skinnebenet:' At få dem til at bryde ud af vanetænkningen og generere ideer til, hvordan de kan blive 'fantastiske.'

Dagens møde foregår i Århus, og efter en kort, hæs-blæsende introduktion bliver medarbejderne rykket fra de vante omgivelser i kantinen til den hemmelige location, som i dette tilfælde er kabelgården bag firmaets kontor.

Den metode, Thomas Lütken i dette tilfælde bruger, er en videreudvikling af en klassisk brainstorm-teknik. Det gælder om at lade tankerne flyde og skrive alle ideer op uden at vurdere dem undervejs.

- Det er måske én ud af 20 idéer, der kan bruges, men den ene gode ide kommer aldrig, hvis man giver sig til at vurdere ideerne undervejs i processen, fortæller Thomas Lütken.

Inspirationsbriller påFor at give det hele et ekstra twist har han tilføjet metoden 'inspirationsbrillerne.' Det betyder, at medarbejderne skal se udfordringen med andres øjne. Der udvælges ti kendte personer, hvis briller udfordringen nu skal ses igennem. I dette tilfælde er det spørgsmålet: Hvordan viser vi en fantastisk evne til at have klare mål?, der skal findes idéer til. Og snart vælter det frem med kreative forslag, når medarbejderne skal forestille sig, hvad statsministeren, dronningen eller Homer Simpson ville gøre i deres situation.

Konkrete spørgsmålUndervejs forsøger Thomas Lütken at holde deltagerne på sporet. For selv om det gælder om at lade tankerne flyde, er det vigtigt, at deltagerne forholder sig til det konkrete spørgsmål. Alle idéer bliver nedfældet og brugt i det videre arbejde med at nå TeliaStofas mål.

- Lige så vigtigt som det er at kunne bevæge sig over i den kreative hjernehalvdel, lige så vigtigt er det, at kunne vende tilbage til den strukturerede. Det er ikke nok, at vi har haft en sjov dag, og der så hænger 100 ideer oppe i loftet, som aldrig falder ned igen. Det er meningen, at ideerne skal gøres til handling, siger Thomas Lütken.

Han har selv en baggrund i reklamebranchen, hvor han i sin tid blandt andet var med til at opbygge bureauet A-dale. I 2004 forlod han branchen og lagde samtidig en meget struktureret og målrettet hverdag bag sig. I første omgang med det klare mål at være mindre målrettet, og det har støt og roligt udviklet sig til det, der i dag er firmaet Vovemod. Og efterhånden kommer kunderne af sig selv på anbefaling fra andre kunder.

Tager egen medicinThomas Lütken er under alle omstændigheder en person, der efterlader sig et indtryk. Firmabilen er et folkevognsrugbrød fra 1970'erne, der er indrettet som autocamper, og således i en snæver vending kan bruges som rullende mødelokale. Visitkortet er af metal, og Thomas Lütken bruger gerne rekvisitter som sjove briller og legoklodser, når han skal forklare sig:

- Det handler om at tage sin egen medicin. Hvis jeg selv fremstod som en meget vanebundet person, ville jeg jo ikke være troværdig, mener Tho-mas Lütken.

Hans råd til virksomheder, der gerne vil arbejde med kreativitet og vanebrydning, er enkelt: Kom i gang med det!

- Det er forbløffende enkelt at gøre selv, når man først er kommet i gang. Jeg har fået mange tilbagemeldinger fra kunder, som er fortsat med at bruge 'inspirationsbrillerne' selv, og som får meget ud af det. Så det handler sådan set bare om at prøve det og se at det virker, siger Thomas Lütken.