Kræsne sælgere dropper canvas-salg

Sælgere er blevet kræsne og gider ikke canvas-salg. Det udgør en enorm trussel for virksomhederne, som risikerer at miste kunder.

Koldt canvas-salg har aldrig været sælgernes favoritjob. Men for tiden har virksomhederne sværere end nogensinde ved at finde canvassælgere, fordi ingen gider at bruge deres arbejdstid på at ringe nye kunder hjem. Det er en trussel mod virksomhederne, som er afhængige af de opsøgende canvas-sælgerne for at få nye kunder til deres kundekartoteker. Det fortæller flere rekrutteringsbureauer og salgskonsulenter, som ErhvervsBladet har talt med.

- Det opsøgende salg er livsvigtigt både for nystartede og ældre virksomheder, som ellers risikerer at gå glip af nye kunder og miste de gamle. Af samme grund ser vi flere virksomheder, som er ved at gå i stå, siger salgstræner Lars Boisen. Han er instruktør i konsulentvirksomheden Jens Ladegaard og hjælper dagligt virksomheder med at coache deres sælgere.

Også hos et af landets største rekrutteringsbureauer mærker man, at sælgerne fravælger det opslidende canvas-salg. Adecco har overtaget jobformidlingen for sælgerne fra fagforeningen Business Danmark og har for tiden cirka 50 ubesatte salgsstillinger om ugen. Adecco har flere gange afvist kunder, som er på udkig efter sælgere til canvas-salg, for de er umulige at opstøve, selv for ét af Danmarks største rekrutteringsbureauer.

Må finde på nye jobFor at imødekomme den store sælgermangel har nogle virksomheder valgt at outsource deres canvassalg. Andre vælger helt at ændre indholdet i salgsjobbene, så færrest mulige bliver berørt at telefonsalget.

- Man skal ikke glemme, at der stadig er en meget lille gruppe sælgere, som er glade for canvas-salget. Dem forsøger virksomhederne så at få fat på til at klare udelukkende dén type opgaver, siger Peter Henkjær, som ejer virksomheden Salesforce1, der træner sælgere.

Andre virksomheder forsøger også at kompensere for det manglede canvas-salg ved at tilbyde flere goder som efteruddannelse eller at gå på kompromis med lønnen. Det er især de helt unge sælgere under 30 år, som virksomhederne forsøger at tiltrække på den måde, mens den ældre gruppe i højere grad ser efter udfordringerne i et eventuelt nyt job.