Konkurrenterne er væk men konkurrencen hård

Efter købet af Icon Medialab er Framfab det eneste store webbureau i Danmark.



Branchen tæller Framfab og en masse

mindre firmaer med fem til tyve ansatte, men konkurrencen om kunderne er ikke blevet mindre, mener Framfabs danske direktør.



-

Der ikke er andre tilbage, som ligner os. Men så har vi fået andre konkurrenter. Hvor vi tidligere skulle kæmpe

med andre webbureauer, er det nu i højere grad reklamebureauer, IT-virksomheder og management konsulenter, der trænger

ind på markedet, siger adm. direktør Jesper Andersen.



Framfab har fokus på digitale medier og digitale brands.

De tre forretningsben er:



lReklameaktiviteter på internet. Det er eksempelvis bannere, reklamesites og aktivitetsskabende

spil.



lForretningsløsninger. Eksempelvis butikker og netbanker eller andre projekter, hvor virksomheder sætter strøm

på forretningsprocesserne.



lInternet-sider med informationer. Eksempelvis investor relations og intranet.

De

nye konkurrenter

- Konkurrenterne afhænger af hvilke opgaver vi skal løse. Vi byder på reklameopgaver i konkurrence

med reklamebureauer, forretningsløsninger med management konsulenterne og hjemmesider med IT-virksomheder, siger Framfab-direktøren.



De

primære konkurrenter hedder ikke længere Cell Network, Icon Medialab, men er IT-virksomheder som Creuna, Valtech og Proactive.

Konsulenter som Accenture, Deloitte & Touche, Gap Gemini og IBM. Samt reklamebureauer som DDB Tribal, Signal Digital og DDB Gruppen.



-

Vores berettigelse er, at vi har en dyb forståelse for mulighederne og begrænsningerne ved de digitale medier. Vi kan

lave løsninger af brugernes digitale oplevelser af brands. IT-virksomheder og konsulenter har ikke i samme omfang folk, som

kan fortælle historier til digitale medier. Det samme gælder reklamebureauerne, hvor der ikke er den samme prestige i

at lave internet, siger Jesper Andersen.

Flere løsningerHan ser en generel fremgang for forretningsområderne

inden for reklame og forretningsløsninger, mens deciderede hjemmesider for virksomheder er på retur.



- Næsten

alle virksomheder har i dag en hjemmeside, så der skal mere til i dag, siger Framfab-direktøren.



Selskabet har netop

indleveret regnskabt til Erhvervs- og Selskabstyrelsen.



Det viser en fremgang i omsætningen på lidt mere end fem

mio. kr., mens årets resultat er fordoblet til 7,3 mio. kr.



- Resultat er meget tilfredsstillende, siger Jesper Andersen.



Han

forudser et nyt overskud i 2004, men ikke nødvendigvis fremgang i omsætningen:



- Konkurrencen er meget hård.

Vi skal lave sorte tal, men ikke nødvendigvis øge omsætningen. Fokus er på lønsomhed.



Framfab

A/S er ejes af den svenske koncern af samme navn.



Det danske selskab er et lyspunkt i koncernen, der præsterede et samlet underskud

på 99 mio. kr. efter en omsætning på 212 mio. kr.