Coloplast har udnyttet sin dominerende position til at presse konkurrenter ud af markedet for salg af stomihjælpemidler til kommuner.

Det har Konkurrencerådet afgjort, lyder det i en pressemeddelelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det er ifølge afgørelsen sket ved, at Coloplast Danmark har opkrævet betydeligt højere priser for sine stomihjælpemidler hos konkurrerende grossister, end de priser som blev tilbudt kommunerne.

- Det gjorde det meget svært for konkurrerende grossister at vinde opgaven hos kommunerne, og nogle gav helt op, siger formanden for Konkurrencerådet, Christian Schultz, i pressemeddelelsen.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er det i praksis umuligt for en grossist at vinde kommunernes opgaver uden at kunne tilbyde Coloplasts produkter.

Det skyldes, at Coloplasts stomihjælpemidler udgør over halvdelen af de produkter, som danske brugere anvender.

I 2019 gik Coloplast ind på grossistmarkedet ved at deltage i et konsortium med virksomheden Abena.

Fra 2020 til 2022 solgte Coloplast Danmark via konsortiet sine produkter til kommunerne til en betydeligt lavere pris, end de konkurrerende grossister skulle betale.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil forsætte sagen med henblik på at udstede en bøde, lyder det.

Coloplast er ikke enig i afgørelsen fra Konkurrencerådet og har derfor anket den til Konkurrenceankenævnet.

- Vi gør altid vores yderste for at overholde konkurrenceloven og sikre sund konkurrence på markedet, men vi har noteret, at Konkurrencerådet mener noget andet, siger Martin Kiil, som er administrerende direktør i Coloplast Danmark, i en skriftlig kommentar.

Indtil ankesagen er afgjort, vil selskabet agere i henhold til afgørelsen, lyder det.

/ritzau/