Konkurrencen spidser til blandt mikrobryggerier

Mikrobryggerier. Den stadigt hårdere konkurrence blandt de danske mikro-bryggerier gør det sværere og sværere for nye aktører at få fodfæste på markedet. Spændende øl er ikke nok mere.

Efter en række jubelår, hvor det ene mikro-bryggeri efter det andet er skudt op i alle dele af landet, er det nu blevet markant vanskeligere at få succes som øl-iværksætter.

De i dag op mod 90 danske mikrobryggerier har efterhånden fået intensiveret konkurrencen så meget, at der stilles større og større krav til nye aktører, hvis de vil have foden inden for på markedet.

Brancheorganisationen Bryggeriforeningen vurderer således, at kravene til nye bryggerier er blevet væsentligt hårdere i løbet af bare det seneste halve år. Blandt andet er det blevet sværere at få sine øl ind på butikkernes hylder af den simple årsag, at der allerede er fyldt godt op med konkurrenternes special-øl.

- Markedet er blevet professionaliseret, og konkurrencen intensiveret. Derfor er det ikke længere nok at have spændende øl at byde på, hvis man vil ind på markedet som nyt bryggeri i dag. Man skal også være en dygtig forretningsmand, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Godt købmandskabUdfordringerne for de nye mikro-bryggerier består i, at de ikke kan leve af nyhedens interesse i samme høje grad, som deres etablerede konkurrenter.

Samtidig har de mange nye bryggerier forstærket kampen om forbrugernes gunst, selv om danskernes tørst efter special-øl fortsat er stor. Den kamp vindes kun af dem, der kan udøve godt købmandskab og formå at få deres produkter ind i butikkerne.

- Det handler blandt andet om at kunne overbevise butikkerne om, at man kan hjælpe med markedsføringen og sikre en vis afsætning af sine produkter, forklarer Niels Hald.

Gourmetbryggeriet i Roskilde er et af de nye mikro-bryggerier, som har formået at slå igennem på det hårde marked.

Bryggeriet har netop indleveret regnskabet for sit første leveår, og med et overskud på 2,5 mio. kr. før skat vidner det om en usædvanlig god start i den hårde branche.

- En af årsagerne til de flotte resultater er, at vores produkter findes i langt de fleste supermarkedskæder. Vi sælger direkte til butikkerne, og det giver mange fordele, konstaterer Jens Løgstrup, bestyrelsesformand i Gourmetbryggeriet.