Kongen af prisstigninger, der fejlede

Novo Nordisk sætter patienten i centrum. Novo Nordisk står til ansvar for sine sociale resultater.

Udsagnene indgår i Novo Nordisks værdigrundlag, de såkaldte »Essentials«, som konkretiserer »Novo Nordisk Way«. Det stemmer overens med den danske offentligheds opfattelse af Novo Nordisk som en virksomhed med høj etik.

Men hvis Novo Nordisk er tro mod sine »Essentials«, hvorfor er virksomheden så endt i krig med sundhedsmyndigheder, politikere og patienter på sit største og vigtigste marked, USA?

Her advarer sundhedsmyndighederne om, at diabetespatienter dør på grund af tårnhøje listepriser på insulin, som Novo Nordisk og konkurrenterne har hævet år ud og år ind, og de amerikanske politikere har smidt fløjshandskerne og forlanger fuld indsigt i Novos priser og indtjening på hvert enkelt produkt.

You ain't seen ...

For at forstå krisen hopper vi tilbage til 2012, hvor Novos daværende topchef, Lars Rebien Sørensen, udtalte de berømte ord: »You ain't seen nothing yet!

Ordene faldt, da Rebien aflagde et smukt årsregnskab, og Novo forlængede hans direktørkontrakt til 2019. En central faktor i Rebiens strategi var at skrue priserne i vejret i USA – så meget, som det lukrative marked kunne trække. Og det gjorde han – tilsyneladende uden tanke for, om markedet ville reagere negativt, eller strategien kunne skade patienterne.

Længe gik det godt, og Lars Rebien Sørensen blev fejret som en uhørt dygtig leder og klarede to år i træk at blive kåret til verdens bedste CEO af det ansete magasin Harvard Business Review. Rebien kunne sole sig i omverdenens beundring – indtil succesen stoppede brat, og priskrigen på insulin brød ud i lys lue på det amerikanske marked. Novo Nordisk måtte foretage en historisk hård opbremsning. Novo-aktionærer husker stadig gysende to tunge nedjusteringer i 2016, som samme år kappede over 36 pct. af markedsværdien og betød farvel til Lars Rebien Sørensen.

Hverken Rebien eller Novo Nordisk er ansvarlige for det komplicerede amerikanske sundhedssystem, hvor magtfulde mellemmænd i høj grad styrer markedet. Men Novo Nordisks »Essentials« gælder vel også for amerikanske patienter, og uanset hvor uhensigtsmæssigt et lands sundhedssystem er skruet sammen? Siden Rebiens afgang er Novos nye topchef, Lars Fruergaard, fortsat med at sætte priserne op, og så sent som i januar hævede Novo priserne med knap fem pct. på to storsælgende insulinpræparater.

Samfundets respekt

Danmarks medicinalflagskib skylder omverdenen en forklaring på, hvad der blev af patienten, der skulle befinde sig i centrum. På det følsomme medicinalområde afhænger lægemiddelproducenternes langsigtede økonomiske bæredygtighed og dermed aktionærernes afkast af, om virksomhederne behandler patienterne ordentligt og nyder myndigheders og politikeres tillid. Som Lars Fruergaard fastslog over for Berlingske i 2017, handler det om at bevare samfundets respekt.

Novo tilbyder ganske vist en billig, men gammeldags såkaldt human insulin i supermarkedskæden Walmart, men især for børn er det en kompliceret affære, som kræver præcis planlægning og skemalagt kost og tjek af blodsukker flere gange i døgnet. En af Novo Nordisks ærkerivaler, Eli Lilly, svarede forleden på presset på insulinproducenterne med at annoncere, at selskabet vil sende en ny billigudgave af en supersællert inden for insulinbehandling på markedet. Et tilsvarende initiativ ville klæde Novo Nordisk.

Birgitte Erhardtsen er journalist på Berlingske Business