Koncertarrangører nyder godt af megastjerner

For fuld musik. De helt store rock- og popstjerner gæster i en lind strøm Danmark. Det kan mærkes hos de danske koncertarrangører, som oplever solid vækst.

Rolling Stones, Metallica, Madonna, Justin Timberlake, Robbie Williams, Bruce Springsteen.

De seneste to års udbud af megastjerner på dansk grund har været usædvanligt højt. Og det kan ses på bundlinien hos de danske koncertarrangører.

DKBmotor ApS er suverænt den største arrangør af koncerter på dansk jord og tegner sig, ifølge direktør Flemming Schmidt, for godt 80 procent af alle koncerter med udenlandske kunstnere. Blandt andet står selskabet bag størstedelen af de førnævnte koncertaktuelle megastjerner.

DKBmotor femdoblede årsresultatet i 2006 sammenlignet med året før. Bruttofortjenesten endte på næsten 14 mio. kr., hvilket er en fordobling af 2005-resultatet.

- 2006 var et historisk år med rigtig mange store stjerner. Vores succes afhænger selvfølgelig af, hvem som vil spille her i landet. Vores held er, at der er mange kunstnere, der rejser oftere på turné. Det hænger sammen med det dalende pladesalg. Hvor musikere tidligere havde deres primære indtægter gennem salget af plader, er det nu omvendt. Det er koncerterne, som er interessante, forklarer direktør i DKBmotor, Flemming Schmidt.

Hos konkurrenterne fra det relativt nystartet Beatbox Concerts er de seneste to år også blevet passeret i medvind. I 2005 arrangerede selskabet 345 koncerter og i sidste år nået antallet op på 703. Samtidig fik det beskedne årsresultat fra 2005 på godt 20.000 kr. en massiv indsprøjtning, da det i 2006 endte på over en halv million kr.

Erhvervslivet slår tilLektor ved Roskilde Universitet, Fabian Holt, der følger koncertbranchen tæt, udpeger en række tendenser, der driver væksten i markedet.

- De seneste år er større danske byer i udpræget grad begyndt at "brande" sig gennem koncerter, og det har sat gang i en større konkurrence om at hente de største navne til landsdelene. Også virksomheder har fået øje på de muligheder, der ligger i at arrangere koncerter, forklarer han.

Fabian Holt fremhæver i forbindelse med virksomhedernes rolle især Coca-Cola, der har investeret mange millioner i koncerter. Blandt andet er en større Europa-tour blevet lanceret, hvor læskedrikken derigennem forsøger at lægge sig tæt op ad den ungdomskultur, som skal drive koncernens vækst. Også TDC har fundet den strategi interessant og står i øjeblikket bag de såkaldte Upload koncerter herhjemme.

Virksomhederne er dog også til stede som publikum. Ifølge DKBmotor er det danske erhvervsliv i stigende grad blevet bevidst om at store koncertoplevelser er lig med god kundepleje.