Kommuner glemmer erhvervslivet

Landets kommuner er alt for dårlige til at prioritere erhvervslivet. Kommunikationen mellem myndigheder og virksomheder halter gevaldigt mange steder.

Læs mere
Fold sammen
Kommunerne får dumpekarakterer af landets små og mellemstore virksomheder, som i en ny undersøgelse efterlyser mere dialog med byrådspolitikerne og mere åbenhed omkring den lokale erhvervs- og udbudspolitik.

Det viser en undersøgelse, baseret på svar fra over 1.100 virksomheder, som Håndværksrådet har foretaget. På en skala fra 1-6 giver virksomhederne kun 2,74 i karakter i gennemsnit til deres kommunalpolitikeres fokus på byens små og mellemstore virksomheder.

- Der er meget at tage fat på i rigtig mange kommuner, og midt i finanskrisen er behovet for en stærk kommunal erhvervspolitik særligt stort. Efter kommunalreformen er ingen kommune længere for lille til at have en proaktiv erhvervspolitik med fokus på de lokale virksomheders vilkår, siger Håndværksrådets formand Niels-Erik Lundvig.

Dumper på nettet

Mens langt de fleste virksomheder for længst har taget internettet og e-mail til sig i kommunikationen med kunder og leverandører, så halter kommunerne efter. Især Århus Kommune scorer lavt i undersøgelsen, når det handler om kommunikation i cyberspace.

- Langt de fleste virksomheder er klar til at modtage relevant information om for eksempel kommunale udbud via mail og internet. Men selv om det er en billig og effektiv kommunikationsform, udnytter kun få kommuner mulighederne fuldt ud, siger Niels-Erik Lundvig.

Kommunerne går glip af øget konkurrence om kommunale udbud, arbejdspladser og skatteindtægter ved ikke at støtte op om det lokale erhvervsliv.

- Når kommunerne føler sig økonomisk presset, ender erhvervslivet nederst på prioriteringsblokken. Det er ærgerligt, for et godt lokalt erhvervsliv giver både gode beskæftigelsesmuligheder og indkøbsmuligheder for byens borgere – og så giver det potentielt flere skatteindtægter, siger Håndværksrådets formand.

Flere studiejobI Århus Kommune genkender erhvervschef Jan Schmidt-Sørensen imidlertid ikke billedet af et byråd og et erhvervsliv i hver deres lukkede verden. Tværtimod har byen allerede i januar flere gå-hjem-møder med lokale virksomheder om fremtidens Århus, og har netop afsat fire mio. kr. til opsøgende iværksætterrådgivning over de næste fire år.

- Men selvfølgelig har vi nogle udfordringer, især omkring at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og gøre Århus kendt blandt unge som en god by at arbejde i. Her skal virksomhederne også blive bedre til at tilbyde relevante studiejob, siger Jan Schmidt-Sørensen.