Kommission foreslår: Det skal koste 1.000 kroner at køre på de danske veje

Den såkaldte Eldrup-kommission med Anders Eldrup i spidsen foreslår, at der indføres vejafgift, hvor det skal koste 1.000 kroner både for danske og udenlandske bilister at benytte det danske vejnet. Kommissionen vurderer samtidig, at det er helt urealistisk, at Danmark indfører et stop for salg af konventionelle biler i 2030, som regeringens støttepartier har ønsket.

Eldrup-kommissionen vurderer, at en ny vejafgift vil indbringe den danske stat et årligt provenu på cirka 750 millioner kroner alene fra udenlandske billister. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Står det til Eldrup-kommissionen, skal det koste flere penge for danskerne at køre på vejene.

Eldrup-kommissionen foreslår således at finansiere det nye bilafgiftssystem gennem en ny vejafgift på 1.000 kroner fra 2023, som både skal gælde for danske og udenlandske personbiler.

Rapporten »Veje til en grøn bilbeskatning«

»Kommissionen lægger i stedet op til, at der fra 2023 indføres en afgift for benyttelse af den danske vejinfrastruktur på 1.000 kr. pr. år. Afgiften gælder for alle køretøjer – både danske og udenlandske.«


Kommissionen vurderer, at afgiften vil indbringe den danske stat et årligt provenu på cirka 750 millioner kroner alene fra udenlandske billister. Provenuet fra danske billister kan derimod modsvare en række andre omkostninger.

»Kommissionen finder ikke, at de eksisterende teknologiske løsninger til et kilometerbaseret roadpricingsystem er tilstrækkeligt udviklede og afprøvede til at kunne implementeres nationalt på nuværende tidspunkt. Kommissionen lægger i stedet op til, at der fra 2023 indføres en afgift for benyttelse af den danske vejinfrastruktur på 1.000 kroner per år. Afgiften gælder for alle køretøjer – både danske og udenlandske,« lyder det i rapporten.

Kommissionen anbefaler, at der indføres en såkaldt periodebaseret vejafgift – også kendt som en vignetordning – for både danske og udenlandske person- og varebiler. For udenlandske bilister vil der være mulighed for at købe adgang for eksempelivs et år, to måneder eller ti dage til prissatser, som foreslås at skulle udgøre henholdsvis 1.000, 360 og 180 kroner.

Eldrup-kommissionen præsenterer i sin redegørelse en række mulige afgiftsmodeller for såkaldt grøn bilbeskatning. Kommissionen var blevet bedt om at arbejde med to hovedopgaver.

  • Kommissionen skulle komme forslag til at udbrede nul- og lavemmissionsbiler.
  • Kommissionen skulle samtidig holde fokus på, hvordan staten kan fastholde sit provenu.

En af rapportens hovedkonklusioner er, at udbredelsen af grønne biler har en effekt, men at det tager mange år, før effekten slår igennem. Kommissionen mener desuden, at et stop for salg af konventionelle biler i 2030 ikke er muligt, hvilket regeringens støttepartier har været fortalere for. Konklusionen lyder dermed, at dansk enegang i forhold til grønne biler ikke giver mening.

»Et decideret forbud mod indregistrering af nye konventionelle biler i Danmark vil ikke være lovligt i henhold til gældende EU-ret. Det vil ligeledes være ulovligt at gennemføre et de facto-forbud i Danmark gennem prohibitivt høje afgifter eller andre begrænsninger, som tilsvarende er prohibitive for ejerskab eller brug af konventionelle biler,« fremgår det af rapporten.

Kommissionens anbefalinger til de danske politikere er derfor, at »Danmark arbejder for at stramme CO2-kravene mest muligt gennem revisioner af den relevante EU-regulering af bilindustrien«.

Af rapporten fremgår det, at det vil koste cirka 5,7 milliarder kroner, hvis Danmark i 2030 skal have en million grønne biler på vejene. Det vil samtidig medføre, at ejere af benzin- og dieselbiler vil få en årlig ekstraregning på næsten 6.000 kroner, hvis målet om en million grønne biler skal være en realitet.

»For at gøre nul- og lavemmissionsbiler mere konkurrencedygtige på kort sigt foreslås det, at prisforskellen mellem konventionelle biler og nul- og lavemmissionsbiler reduceres,« lyder det i rapporten.

Om den længe ventede rapport kaldet »Veje til en grøn bilskatning« udtaler kommissionens formand, Anders Eldrup:

»Kommissionen har udarbejdet en ny model for bilbeskatningen og illustrerer effekterne af at ændre på forskellige »stilleskruer« i skattesystemet. Kommissionens analyser viser, at der ikke er en simpel vej til grøn omstilling af bilparken, som opfylder alle hensyn på en gang.«