Kommentar: DSV gør klar til et langt, opslidende opkøbsforsøg

26,5 mia. kr. lyder tilbuddet på Panalpina fra danske DSV. Appetitten er stor i den succesrige DSV-topledelse. Det foreløbig tilbud er dog næppe stort nok til at overtage den schweiziske konkurrent. Et langt, opslidende og taktisk præget forløb kan være under opsejling.

Byline foto billede 2018 Bylinefoto Jens Christian Hansen Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

De sætter ikke mange fødder forkert i »uden filter«-virksomheden DSV med hovedkontor i Hedehusene ved Roskilde. Transport- og logistikvirksomheden opererer til lands, til vands og i luften – og gør det forrygende godt.

Nu smider DSV så et tilbud på bordet på 26,5 mia. kr. for at købe den schweiziske konkurrent Panalpina. Tilbuddet fra DSV-toplederteamet, koncernchef Jens Bjørn Andersen og formand Kurt Larsen, lyder på en overpris på 24 procent i forhold til Panalpinas nuværende aktiekurs på børsen i Schweiz. Palpina har endnu ikke konkret forholdt sig til tilbuddet.

Lykkes det skaktræk, vil DSV komme til at omsætte 110 mia. kr., have en årlig driftsindtjening på syv mia. kr. og placere sig som en af de største på sit område, dog fortsat et stykke efter hovedkonkurrenten, schweiziske Kuehne + Nagel.

»Er der da ingen slanger i det paradis? Jo«


Et sådant tilbud ville normalt få aktierne i den bydende virksomhed til at falde, fordi værdierne – i hvert fald i første omgang – bliver udhulet. Men ikke i DSV. Tilliden til DSV-ledelsen er tårnhøj og dermed tilliden til, at Jens Bjørn & Co. kan integrere tilkøbet, så det på lidt længere sigt også bliver guld værd for DSV-aktionærerne. Købstilbuddet vidner om fortsat stor appetit i DSV.

Er der da ingen slanger i det paradis? Jo. Godt nok har DSV-toppen endnu til gode at ramme rigtig skævt, men ved at sætte tænderne i den schweiziske konkurrent gør DSV sig samtidig sårbar. Ingen tvivl om, at Panalpina-aktionærerne vil forsøge at presse noget mere ud DSV-citronen på et tidspunkt, hvor også andre bydere kan komme på banen.

Kurt Larsen er formand for DSV og har taget hele turen fra lille vognmandsfirma til nutidens transportgigant. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph.

DSV-aktien er firedoblet de seneste fem år, og dermed placerer DSV sig som en af de mest succesrige på børsen i København. Skjules kan det dog ikke, at DSV-aktien igennem det seneste halve år er faldet fra toppen i efteråret 2018 på kurs 600 til nu kurs 490. Et tilbagefald på 18 procent. Det kan få betydning, eftersom DSV påtænker at finansiere Panalpina-købet dels med kontanter dels med DSV-aktier.

Samtidig synes Panalpina at være en virksomhed, som i de senere år er stagneret, både omsætning, indtjening, pengestrømme og aktiekursen har været under pres. Og der er da også uro i ejerkredsen. Det er værd at bemærke, at den svenske aktivistfond Cevian er betydende – og stærkt utilfreds – aktionær i Panalpina. Cevian er kendt i Danmark for et betydende ejerskab i Danske Bank for nogle år siden.

Set i det lys kan aktionærerne i henholdsvis Panalpina og DSV blive uenige om, hvad »ombytningsforholdet« mellem de to aktier i grunden skal være. Et godt gæt er, at Panalpina vil forsøge at presse prisen noget længere op.

DSV – oprindeligt De Sammensluttede Vognmænd – blev skabt af ti vognmænd i 1976. Dengang ledelsen gik i træsko. Den efterhånden globale virksomhed har lige siden benhårdt forsøgt at bevare dette »nede på jorden«-image med en strategi om, at man ikke gider de lange udredninger, dyre konsulentrapporter, men simpelthen bare gør tingene. Foreløbig med stor succes.

»Der er endnu lang vej, inden DSV kan sætte tænderne i alpeosten«


Selv om DSV-ledelsen ihærdigt forsøger at fastholde sit »nede-på-jorden«-image er topledelsen dog forlængst trådt ud af træskoene. DSV er i dag en toptunet, professionel og aggressiv virksomhed med toplønninger. Således oppebærer formanden et årligt honorar på to mio. kr., og topchefen Jens Bjørn Andersen en årsaflønning på 17 mio. kr.

Der er endnu lang vej, inden DSV kan sætte tænderne i alpeosten. Panalpina har en familiestoraktionær med 46 procent af aktierne, og den familie har foreløbig bakket op om den nuværende bestyrelse. Det tyder på en splittet aktionærkreds i Panalpina.

DSV-topchefen Jens Bjørn Andersen har budt 26 mia. kr. for en schwezisk konkurrent.  Foto: Jacob Grønholt-Pedersen /Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF.

Det afgørende bliver derfor, hvad Panalpina-bestyrelsen kommer frem til, når den skal anbefale et ja eller nej til DSV-tilbuddet. Normalen i sådanne overtagelsesforsøg er ofte, at byderen må lægge lidt oven i prisen, inden en endelig aftale kan nåes. Spørgsmålet er således, hvor langt DSV er klar til at gå, og om det danske selskab internt har sat en højeste pris for overtagelse af Panalpina.

Det kan resultere i et opslidende, taktisk forløb over de kommende uger og måneder.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator