Kommentar: Den dyre business class skrumper ind

De store rejsebureauer er enige om, at tiden med erhvervsrejser på finere klasse hos SAS er forbi på rejser i Europa. Til gengæld forventer de betydeligt lavere priser og reducering i et flyprogram, der er præget af overkapacitet.

Gardinet blafrer ikke så livligt i SAS flyene som før i tiden. Det gardin, der adskiller de to klasser på de dyre flyruter i Europa. Snart er det kun en bid af en 2O-årig historie, og den udvikling hylder de store kunder med tilfredshed, fordi markedet ikke mere vil betale prisen.

Det er i hvert fald opfattelsen hos de tre største danske erhvervsrejsebureauer, som årligt sælger flybilletter til SAS for godt to milliarder kroner.

De tre store bureauer er Carlson Wagonlit, TQ 3 Travel og Weco DSB Travel, som alle har en omsætning af SAS-billetter på et sted mellem 700 og 800 mio. kr. på årsbasis.

»Indstillingen er blevet en anden, jeg tror ikke, vi når tilbage til tiden fra et optimistisk forår i fjor. Der vil være et fortsat tryk på prisen. Indstillingen til lavprisselskaber er også blevet en helt anden,« siger direktør Thomas Lundberg fra Carlson Wagonlit.

»Kunderne har lært noget, fra dengang vi ikke kunne få dem til at tage med Maersk Air og Finnair på Stockholmsruten. Det kan vi se nu, når Sterling har meldt sig på arenaen. Og til London er mulighederne jo utallige for at komme billigt frem og tilbage,« fortsætter han.

»Vi er ganske vist kommet op på 95 procent af det normale salg, men vore kunder er meget prisbevidste. Tre-fire procent erstatter også rejser med videokonferencer. På visse ruter har vi stor efterspørgsel af lavprisselskaber, som folk læser om,« siger adm. direktør Ole Mortensen fra TQ 3.

Hos en af de store spillere i erhvervslivets rejser, Novo Nordisk, er opfattelsen den samme. Her siger afdelingschef Jens Liltorp, der styrer koncernens rejseafdeling og samtidig er formand for et halvt hundrede danske rejsechefer i ATM-organisationen:

»Jeg tror, SAS hurtigst muligt skal i gang med et nyt koncept for businessclass. Der er en stigende interesse for lavprisselskaber ikke mindst nu, da også Sterling har meldt sig. I firmaerne definerer man mere og mere en flyrejse som transport frem for en oplevelse. Hos Novo Nordisk har vi hele tiden haft en opskrift om at rejse billigst muligt, og det er der blevet mere fokus på nu,« siger Jens Liltorp.

Det mest positive signal, alle er enige om at give SAS, er, at frygten for at flyve efter 11. september nu stort set ikke mærkes.