Koks i bæredygtigheden: McDonald's under pres for at genindføre plasticsugerør i England

Først krævede en halv million briter, at McDonald's afskaffede plasticsugerørene. Nu har mere end 43.000 briter skrevet under på et krav om, at McDonald's igen finder plasticsugerørene frem, så de kan drikke deres milkshake ordentligt. McDonald's venter lidt endnu med at droppe plasticsugerørene.

McDonalds satser på, at al virksomhedens emballage kan genbruges i 2022. Lige nu står har fastfood-gigantens introduktion af papirssugerør i Storbritannien ført til protester fra nogle forbrugere. McDonalds på Kongens Nytorv i København, oktober 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017

At komme med på den grønne miljø- og klimavenlige bølge er ikke altid lige nemt. Det må verdens største fastfoodkæde, McDonald's, sande.

Først havnede kæden i et veritabelt stormvejr i Storbritannien, hvor omkring 500.000 mennesker skrev under på et krav om, at McDonald's skulle droppe sugerør af plastic. Den britiske afdeling af McDonald's bøjede sig og besluttede at skifte fra plasticsugerør til papirsugerør.

Men efter at McDonald's begyndte at lange papirsugerør over disken i de første af McDonald's knap 1.400 restauranter i Storbritannien, begyndte klagerne at strømme ind. Plasticsugerørene gik i opløsning, især i forsøget på at drikke milkshake, som kræver, at man suger hårdere for at få det op, lød meldingerne på de sociale medier.

»Så jeg kan drikke min milkshake ordentligt«

En af de utilfredse McDonald's-gæster, Martin Reed, startede en online underskriftsindsamling midt i april. 2. maj havde godt 43.200 underskrevet en opfordring til McDonald's om at genindføre plasticsugerør. Som begrundelse for, hvorfor det er vigtigt, skriver Martin Reed: »Så jeg kan drikke min milkshake ordentligt«.

Tidligere på ugen kunne Fox News så rapportere, at utilfredse kunder var begyndt at udbede sig de plasticlåg, der ellers er beregnet til kaffekopper, til deres colaer og milkshake, i stedet for papirsugerør.

McDonald's har dog indtil videre ikke tænkt sig at genindføre plasticsugerørene i Storbritannien. Ifølge BBC er fastfoodkæden glad for skiftet og har testet de nye papirsugerør sammen med producenterne med det udgangspunkt, at sugerørene skal kunne holde i drikkevarerne i mindst en halv time.

BBC har også talt med en af producenterne af sugerør, Mark Varney fra Transcend Packaging i det sydlige Wales. Mark Varney erkender, at rørene endnu ikke er helt færdigudviklede.

Ifølge ham er produktion af papirsugerør en forholdsvis ny industri, og produkterne vil blive videreudviklet og forbedret, i takt med at råmaterialet bliver bedre.

»Men det er nødvendigt med kompromiser i drikkeoplevelsen, når et produkt er lavet til at skulle holde i 30 til 40 minutter, efter at der er blevet drukket, sammenlignet med 150 år,« siger Mark Varney.

En skildpadde og et sugerør

At plasticsugerør er blevet centrum for en ophedet strid, selv om forbruget af plastic til sugerør udgør en forsvindende lille del af verdens samlede forbrug af plastic, skyldes blandt andet en video af en skildpadde, som får trukket et stykke plasticsugerør på ti centimeter ud af det ene næsebor, efter at en amerikansk skildpaddeekspert havde fundet skildpadden på en strand i Costa Rica. Videoen gik viralt og er blevet et symbol på, hvor slemt det står til med plasticforureningen i verdenshavene.

Herhjemme har McDonald's i Danmark ikke aktuelle planer om at skifte til papirsugerør. Men noget kommer der til at ske. McDonald's har et globalt mål om, at al emballage skal kunne genbruges i 2025, og en ambition om, at traditionel plastic skal ud af restauranterne endnu hurtigere. Derfor følger McDonald's Danmark også med i, hvad der sker i Storbritannien.

»McDonald’s på verdensplan har en ambition om, at plastic, som vi kender det i dag, skal være udfaset fra emballagen i alle restauranter inden 2022,« skriver kommerciel direktør Mads Friis til Berlingske.

McDonald's i Danmark følger britisk ballade

»Hos McDonald’s i Danmark er vi godt i gang med rejsen og har senest udfaset plasticlågene til vores McFlurry-is og på den måde sparet mere end 13 ton plastic om året. Vi er i gang med at se på alternativer til de resterende plasticelementer i vores emballager, der kan implementeres uden at forringe vores gæsters spiseoplevelse, og lærer her af erfaringerne fra de øvrige markeder,« skriver Mads Friis.

Afskaffelse af sugerør, plasticlåg, engangsservice og engangskrus er i det hele taget noget, der optager de store, globale fastfood- og kaffekæder. Og med god grund, for det er ikke kun forbrugerne – eller i hvert fald nogle af dem – der vil af med plasticemballage. Stadig flere landes politikere har også fået øjnene op for, at plasticforureningen har taget overhånd.

EU-landene blev i slutningen af 2018 enige om et forbud fra 2021 mod en række plastprodukter, heriblandt vatpinde, engangsbestik, sugerør og ballonpinde, ligesom kopper og fødevarebeholdere i flamingoplast og såkaldt oxo-plast. Endvidere er der krav om nationale initiativer, som skal reducere forbruget af visse engangsplastprodukter til mad og drikkevarer, herunder også til fastfood.