Køkkenbranchens strateg

Troen på egne mavefornemmelser har ført Villy Jæger langt i køkkenbranchen, og i en alder af bare 42 år har han givet tøjlerne i Skandinavisk Køkkengruppe videre til ny direktør for at udtænke nye strategier.

Køkkenbranchens benjamin kører Bentley.

Så er succesen vel allerede slået fast.

Den 42-årige Villy Jæger har haft fart på. Manden, der på ruinerne af et vestjysk konkursbo har skabt koncernen Skandinavisk Køkkengruppe, har også en Ferrari holdende hjemme i garagen. Selv hans bærbare er en speciel Acer »Ferrari-model«. Han har også hang til det klassiske franske køkken, og et enormt og meget moderne maleri bag ham vidner også om kunstinteresse. Maleriet købte han på et lokalt galleri efter første gang at have stiftet bekendtskab med den blot 30-årige tyske kunstmaler, Moritz Schleime, på en kunstmesse i Forum.

På spørgsmålet, om kunstneren er en »coming man«, svarer Villy Jæger.

»Det tror jeg. Det håber jeg i hvert fald. Det siger min mavefornemmelse.«

Vupti!

Her ligger vist nok kernen i Villy Jægers foretagsomme univers.

Iværksætteriets sjæl.

Det at stole på sin egen mavefornemmelse, selv om omgivelserne råber advarende op.

Nødvendig risiko»Da jeg i 1993 overtog AM Køkkener i Aulum, som vi siden omdøbte til Nettoline, kunne end ikke 180 feasi-bility-studier på nogen måde have givet mig bare en nogenlunde garanti for, at det ville gå godt. Du er nødt til at tage en risiko med åben pande og tro på dine følelser og mavefornemmelser. Du er nødt til at se stort på, at nogle siger: Hold dig væk. Hvis du selv fornemmer, at det er rigtigt, gør du det som iværksætter, men det er også det, der gør det så svært at forklare, hvad iværksætteri egentlig er for noget.«

Af samme grund er iværksætteren, ifølge Villy Jæger, nødt til at studere sine fejl, fordi de som oftest er resultat af en svigtende mavefornemmelse.

Budgettering og planlægning er et stykke ad vejen også styret af fornemmelser, men der er tale om langt mere eksakte størrelser, som kort og godt udgør forskellen på det gode og det dårlige regnskab, hvis man spørger Villy Jæger.

»Hvis du er i stand til at forudsige og planlægge, hvordan markedet udvikler sig det kommende år, er du på sikker grund. Din kapacitet vil matche efterspørgslen. Hvis markedet udvikler sig uventet i forhold til din planlægning, får du et mismatch mellem kapacitet og efterspørgsel. Det er dyrt uanset, om du har for meget eller for lidt kapacitet. Overskud og vækst er i al sin enkelhed baseret på evnen til at kunne forudsige markedet og planlægge derefter.«

Nu har Villy Jæger i en alder af bare 42 år sluppet tøjlerne til driften. De er givet videre til Flemming Würtz Andersen, mens Villy Jæger har trukket sig tilbage til en rolle, hvor han skal udvikle koncernens nye strategier. Det kan komme til at betyde nye forretningsområder og nye markeder, men noget konkret er der endnu ikke kommet på bordet.

Som selvstændig er han socialt belastet. Han voksede op i Fjerritslev i Nordjylland, hvor forældrene havde en skobutik. Den driver søsteren Vibeke Jæger videre i dag. Flere onkler har været selvstændige bagermestre, så det med variabel indkomst, som Villy Jæger udtrykker det, er noget, han har kendt til siden sine barnsben.

Hans tålmodighed kom på prøve, da han læste til cand.merc. på det, der dengang hed Aalborg Universitets Center. Allerede efter tre år stoppede han studiet med en HA-eksamen i hånden og søgte job i et lokal rådgivende ingeniørfirma.

Her blev han i knap tre år, indtil han fik øje på en Mercuri Urval-annonce, hvor man søgte en direktions- sekretær til et køkkenfirma.

Sikker vej til toppen»En kammerat havde fortalt mig, at den type job var den sikre vej til en topstilling, så jeg søgte,« fortæller han.

Det var en vis iværksætter ved navn Knud B. Troelsen, der manglede en betroet medarbejder til papirarbejdet i sin virksomhed, Kvik Køkkenet, som dengang lå i Kibæk sydvest for Herning.

»Der var tale om en helt ny verden for mig. Jeg var vant til struktur og rutiner. Pludselig holdt en rutine ikke engang et år. Nye maskiner, nye afdelinger og fordobling af omsætningen var pludselig en virkelighed, man skulle agere i. Tænk ti-femten år tilbage og se på, hvad der er sket med tekstilindustrien, med møbelindustrien eller med køkkenbranchen for den sags skyld. Tekstil- og møbelindustrien har outsourcet produktionen, og vi i køkkenbranchen er i dag mere logistikvirksomheder end produktionsvirksomheder i traditionel forstand. Hvilken dynamik, der råder her,« forklarer han.

Villy Jæger kunne ikke selv finansiere hele overtagelsen af AM Køkkener, men Knud B. Troelsen trådte hjælpende til som hovedaktionær. Blot tre år senere var han imidlertid i stand til at købe sin gamle mester ud. Nettoline var med sit skab selv-koncept blevet en succes.

Mere kapitalI 2003 blev Skandinavisk Køkkengruppe en realitet, da Nettoline fusionerede med BIGA Køkken & Bad A/S i Bjerringbro. Industriudvikling A/S kom ved den lejlighed ind i ejerkredsen og tilførte koncernen kapital.

Nu henvendte Skandinavisk Køkkengruppe sig både til det nedre segment og mellemsegmentet på markedet. Et decideret luksusmærke manglede. Det kom i 2006, da koncernen købte Boform i Aalborg.

I dag er koncernen den næststørste danskejede køkkenkoncern på et stærkt konsolideret marked, som to svenske giganter, Nobia og Ballingslöv, dominerer.

Mens branchen nu kan vente på næste skaktræk fra strategen Villy Jæger, har manden luft til at iværksætte uden for koncernen. Han er medejer af et lokalt cateringfirma og har netop sammen med medstifteren af Gourmetbryggeriet, Lars Dietrichsen, overtaget et lille fynsk mejeri, Sinai Landmejeri, der var gået i betalingsstandsning.

Snart vil det 120 år gamle mejeri lancere en række nye kvalitetsoste over for i første omgang restauranter og delikatesseforretninger.

Det sker omtrent samtidig med, at Bigaconcept lancerer en helt ny teknik med konceptet Customized, der giver kunderne mulighed for at lægge fotos, kunst eller noget tredje ind i køkkenlåger.

Der er gang i den.