Københavnsk borgmester i vredt brev til Ole Birk: Hvad skal vi stille op med elløbehjul og delecykler?

Teknik- og miljøborgmesteren i København afkræver transportminister Ole Birk Olesen (LA) svar på, hvad kommunen skal stille op med de elløbehjul og -cykler, som står og ligger i byens gader.

Løbehjul i by billedet. Her fra firmaet Tier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Onsdag mødes udvalgte kommuner, heriblandt Københavns Kommune, og udlejerne af elløbehjul og delecykler til en »workshop« i Transportministeriet, for at finde ud af, hvordan man holder styr på de køretøjer, som bliver udlejet via en app uden fast udlejningssted.

Men det har Københavns Kommune ikke tid til at vente på. De orange og grønne løbehjul fra henholdvis svenske Voi og tyske Tier og Donkey Republics orange delecykler kører stadig rundt i bybilledet, og kommunen har endnu ikke fået udarbejdet retningslinjer for udlejning eller indsamlet de køretøjer, som kommunen mener er ulovligt placeret.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) har derfor i sidste uge skrevet et brev direkte til transportminister Ole Birk Olesen (LA). Her afkræver hun ministeren svar på, hvad kommunen skal stille op med de flere hundrede løbehjul og delecykler, der ikke kun kører rundt i gader og stræder, men også står og ligger rundt omkring.

Af brevet fremgår det, at kommunen har forsøgt at få et møde i stand med Transportministeriet, efter at ministeriet tilbage i begyndelsen af marts skrev et brev, som gik i rette med kommunens forsøg på at få fjernet løbehjulene fra gaderne med et varsel om påbud, og samtidig foreslog kommunen at indføre en »Aarhuslignende« model.

Københavns Kommune er imidlertid i tvivl om, hvordan modellen kan overføres til København. I Aarhus har kommunen indgået koncessionsaftaler med Donkey Republic om udlejning af virksomhedens orange delecykler som bycykler. I sidste måned indgik kommunen en lignende aftale med den svenske udlejer af elløbehjul, Voi, som får eneret på at leje løbehjul ud i Danmarks næststørste by.

I København kompliceres sagen bl.a. af, at kommunen har overladt driften af bycykler til By- og Pendlercykel Fonden, som står bag de hvide bycykler, og at der på sidelinjen står cykelhandlere, der udlejer cykler fra faste udlejningssteder og er stærkt utilfredse med, at de nye aktører på markedet ikke skal overholde samme skrappe regler, som de skal.

Uklarheder skaber ulige konkurrenceforhold

Ifølge Teknik- og Miljøborgmesteren er der uklarhed om, hvordan Vejlovens bestemmelser, kan bruges, når det drejer sig om udlejning af løbehjul og delecykler uden fast udlejningssted. Loven tager nemlig slet ikke højde for denne form for udlejning. Transportministeriet vil ændre loven efter et folketingsvalg, men indtil da skaber uklarhederne ifølge borgmesteren store vanskeligheder, og ulige konkurrenceforhold, »da nogle udbydere af udlejningscykler og løbehjul opstiller uden tilladelse, mens andre (lovlydige udbydere) afventer situationen«.

»Derfor er det vigtigt, at ministeriet tager sin rolle som øverste myndighed på området alvorligt og giver Københavns Kommune klare og konkrete anvisninger,« skriver teknik- og miljøborgmesteren i sit brev.

Teknik- og Miljøborgmester i København, Ninna Hedeager Olsen (EL)

»Derfor er det vigtigt, at ministeriet tager sin rolle som øverste myndighed på området alvorligt og giver Købenahvsn Kommune klare og konkrete anvisninger.«


Workshop i ministeriet på onsdag

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser at Teknik- og Miljøborgmesterens brev er under behandling i ministeriet

Teknik- og Miljøborgmesteren er netop blevet sygemeldt, og hendes presseafdeling er ikke vendt tilbage på Berlingske ønske om at få uddybet baggrunden for brevet.

Donkey Republic, der har lejet cykler ud i København de seneste to år, ser frem til workshoppen i Transportministeriet onsdag. Donkeys cykler bliver opstillet og kører, som de hele tiden har gjort i Københavns Kommunen trods det varsel om påbud, som kommunen udsendte i begyndelsen af marts, mens selskabet venter på, at kommunen finder en løsning.

»Vi antager at kommunen og politikerne ville syntes, at det ville være omsonst at kræve, at vi fjernede vores cykler for så at sætte dem tilbage en måned senere,« skriver Donkeys kommunikationschef Caroline Steiner i en mail.

Svenske Voi har også stadig sine løbehjul på gaden, og landechef Eric André, kan fortælle, at selskabet får flere og flere brugere hver dag, og at selskabet fortsat er i tæt dialog med kommunen om at finde den bedst mulige løsning for København. Eric André ser frem til at deltage i workshoppen onsdag.

Anderledes frustrerede er Danske Cykelhandlere, der er brancheorganisation for de københavnske cykelhandlere, som lejer cykler ud. Cykelhandlerne er nemlig ikke inviteret med til workshoppen i Transportministeriet torsdag. Af en mailkorrespondance med ministeriet, som Berlingske har fået adgang til, afviser Transportministeriet i to omgange cykelhandlernes ønske om, at deltage i workshoppen. Transportministeriet mener, at selve workshoppen ikke er relevant for cykelhandlerne, da de udlejer cykler fra et fast sted, men vil gerne mødes med dem separat.