Københavns Lufthavne tæt på opkøb i udlandet

Et årsregnskab bedre end ventet danner platform for snarlige investeringer for Københavns Lufthavne, der allerede har option på endnu en kinesisk lufthavn.

Københavns Lufthavne tæt på opkøb i udlandet - 1
Københavns Lufthavnes investering i den kinesiske Meilan-lufthavn har været guldrandet. »Det er jo bare første trin ind på verdens største vækstmarked inden for vores branche,« siger adm. direktør Niels Boserup. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Trods den alvorlige krise blandt sine kunder i luftfartsindustrien er Københavns Lufthavne på vej til at foretage nye investeringer i udlandet.

Et bedre årsresultat end ventet på 614 mio. kr. samt udsigten til færre nødvendige investeringer i lufthavnsområdet i Kastrup danner en solid platform for at øge engagementet i udlandet.

Gennem sit ejerskab af Hainan Meilan Airport i Kina har Københavns Lufthavne således allerede en option på køb af 67 pct. af en anden regional kinesisk lufthavn, oplyser Kjeld Binger, direktør for Københavns Lufthavnes internationale anliggender.

»Vi har en konkret option i Kina, så det nu er os selv, der kan afgøre sagen. Meilan Airport kan ikke gennemføre handelen uden vores accept. Der er ingene tvivl om, at afslutningen på Irak-krigen har sat skred i nogle projekter om salg af lufthavne rundt om i verden, og det er dem, vi hele tiden vurderer. Vores muligheder er klart rykket tættere på,« siger han.

Af samme grund forventer Kjeld Binger, at flere opkøbsmuligheder vil blive endeligt afgjort i løbet af det kommende år.

Det gælder primært lufthavne i Asien samt Central- og Østeuropa, mens lufthavnen for tiden også vurderer mulighederne for at investere i lufthavnen i Bruxelles. Omvendt har Københavns Lufthavne takket nej til mulige investeringer i lufthavne i blandt andet Hamburg og Firenze.

I forvejen har investeringen i Meilan-lufthavnen udviklet sig til en økonomisk guldåre. På bare 14 måneder er lufthavnens investering på 338 mio. kr. i selskabet bag Meilan Lufthavn i det sydlige Kina vokset med over 60 procent.

»Det er jo bare første trin ind på verdens største vækstmarked inden for vores branche,« siger adm. direktør Niels Boserup.

Lufthavns-ledelsen afventer desuden fortsat et kommende afkast af investeringen på halvanden mia. kr. i lufthavnen i Newcastle.

Derudover præges lufthavnsselskabets årsregnskab med et driftsresultat på 70 mio. kr. af hård omkostningsstyring.

»Vi er ganske stolte over resultatet set i lyset af det vanskelige år, vi har væeret igennem,« siger økonomidirektør Torben Thyregod.

Til gengæld skuffer lufthavnens forventninger om en resultatvækst på ti procent i indeværende år flere analytikere. De lavere forventninger end ventet skyldes dog primært, at selskabet har et meget konservativt syn på den ventede passagervækst i 2004.

»Det er sikkert klart for enhver, hvorfor vi er lidt tilbageholdende med jubelscenerne i forhold til trafiktallene, når man har SAS som en af sine største kunder,« siger Niels Boserup med adresse til krisen i den fællesskandinaviske flykoncern.

Samlet faldt antallet af passagerer med 3,1 pct. til 17,7 millioner passagerer efter et stort fald i antallet af passagerer, der mellemlander, og en stigning i antallet af lokale passagerer.