Køb og salg af virksomheder

Når revisorer, advokater og mæglere har gjort deres arbejde, kontrakten er underskrevet, og champagnen er drukket ¿ hvad så?! Det er klart, at købere af virksomheder og fusionspartnere har et ønske om, at deres beslutning skal føre til succes. Det kræver planlægning, så når D-dag oprinder, er virksomhedens nye koncept på plads, strategien lagt, handlingsplanen ligger klar. De første 100 dage er afgørende for stemningen, myterne, ånden, tilliden, motivationen og energien i organisationerne og hos kunderne.

Alt for ofte sker det bare ikke, fordi ejere og ledelse har haft rigeligt at gøre med at få kontrakterne på plads og ikke har haft fokus og viden nok om betydningen af de psykologiske, kulturelle og kommunikative aspekter, som et opkøb/fusion kræver. Tæppet bliver revet væk, og spørgsmålene hober sig op i organisationen og hos kunderne.

Angsten og bekymringerne

En ting er sikkert. Angsten hos medarbejdere og ledelse i den virksomhed, der bliver købt, er til stede. En angst for det nye ¿ det uvisse. Den største del af medarbejderne er bekymrede over deres egen jobsikkerhed.

Ledelsen har bekymringer angående fremtidige kollegaer, status, procedurer og kulturelle aspekter. Mellemlederne bekymrer sig om det hele. Usikkerheden er der hos alle, uanset om den enkeltes generelle holdning er, at "glasset er halvfyldt eller halvtomt".

En forandring er altid følsom, men motivation og forståelse for ændringer er stor i forbindelse med et opkøb eller fusion. Det ligger ligesom i kortene, at der skal og vil ske noget nyt. Det kan og skal udnyttes ved klar tænkning og god planlægning.

Klarhed, ærlighed og kommunikationLedelsen skal træde i karakter med klarhed, ærlighed og en åben kommunikativ attitude.

Mål og strategi skal være på plads som grundlag for etablering af en kommunikationsplatform, som ledelsen er enige om og handler efter. Det er afgørende, at både medarbejdere og kunder kan se den røde tråd i form af fair, forståelig og troværdig kommunikation. Sammenhæng i kommunikation og handling samt logik i ledelsens adfærd og handling. Effekten er tillid til virksomhedens fremtid og tillid til ledelse. Den effekt er afgørende for, om den enkelte medarbejder vil lægge sine æg i kurven og arbejde med for at blive en del af virksomhedens nye potentiale - ellers så smutter de dygtigste, og de andre resignerer.

Kunderne har købt kulturenNaturligvis har kunderne købt virksomhedens produkter og ydelser, men de har også købt relationerne og kulturen i virksomheden, og det er ofte det, som virksomheden er differentieret og profileret på. I et marked, hvor "der altid er en anden", skal loyaliteten hos kunden være meget stor, for at kunden ikke alvorligt begynder at tænke på alternative samarbejdspartnere.

Derfor skal der være stor varsomhed med forandringer, der ikke umiddelbart opleves som logiske og velbegrundede set i relation til den "måde", samarbejdet og relationerne tidligere har været på. Derfor er kommunikationen til kunderne af afgørende betydning for at skabe tryghed til det fremtidige samarbejde. Træk ekspertise ind Selv om bankoverførslen har været stor efter et køb, så vil det være en god ide for mindre og mellemstore virksomheder at trække ekspertise ind i virksomheden til ledelsesudvikling og kommunikation. Enten som konsulenter eller som et supplement i bestyrelsen med kompetencer, der kan coache ledelsen.

- anden i en serie på 3 minikronikker om Køb og salg af virksomheder