Klumme: Uber-effekten rammer danske taxier – igen

Kapitalfonds overraskende opkøb af taxiselskab viser, at Uber ikke kørte forgæves i Danmark.

Ny taxilov, som skulle dæmme op for Uber, giver store forandringer i branchen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Den fik ikke for lidt, da Uber var her. Kritikken fra de gamle taxiselskaber af det amerikanske selskab var hård. Hvad lignede det at komme her og tage konkurrencen op? Nu gik det lige så godt, ifølge vognmændene selv. Da Uber i 2017 forlod Danmark, fordi forretningsmodellen under stort ståhej blev kendt ulovlig i Danmark, var jublen tilsvarende massiv blandt de gamle taxier, vognmændene og deres fagforeninger.

Tilbage stod forbrugerne med et gammelt taxisystem, hvor man kunne kigge i vejviseren efter innovation og service.

Men hov, der var måske alligevel noget, de gamle taxier kunne bruge Uber til?

I hvert fald er der siden sket noget i den danske taxibranche. Eksemplevis fik selskabet 4x35 pludselig en app, hvor man kan se, hvornår den tilkaldte bil ankommer, sjovt nok ligesom Uber gjorde, og man kan også vælge at betale en fast pris til destinationen, sjovt nok ligesom Uber gjorde. Selv om den faste pris er dyrere end Uber, men alligevel.

Har lært af Uber

Moove, som den gamle taxibranche står fadder til, er et teknologiske kvantespring, der gør det muligt at få fat i en taxi til en fast pris med et par fingertryk.

Og som Berlingske beskrev fredag er der endnu flere forandringer på vej. Nu køber kapitalfonden Triton det største taxiselskab herhjemme, Dantaxi. Det er pænt overraskende. Men det er godt billede på, at der er omvæltninger i gang i en støvet branche.

Kapitalfonde investerer i virksomheder, der har en særlig edge i forhold til et givent marked. Det kan være en nichespiller i en industri med globalt potentiale. Eller et brand med et stærk lokalt aftryk, der skal hjælpes ud i verden til ny vækst. Her står kapitalfondene klar til at hjælpe med skaleringen, som det så fint hedder.

Så hvorfor dog købe et taxiselskab? Der er jo ikke ligefrem tale om en ny, sexet industri, hvor det bugner med patenter i skufferne, som fonden kan kapitalisere på ved at rulle virksomheden ud globalt.

Tritons træk er et udtryk for, at kapitalfonde – udover ovenstående – også søger investeringer i brancher i opbrud, hvor nye love og regler pludselig åbner nye muligheder. Og det er netop, hvad der er sket med Tritons overraskende opkøb.

Nye tider

Den nye taxilov åbner for en liberalisering af en støvet branche, og her tror fonden – ved at sætte sig i førersædet – på en gevinst ved, at markedet sættes mere frit, så det i modsætning til tidligere bliver markedskræfterne, der bestemmer på markedet. Det betyder, at service måske pludselig kan betale sig for et taxiselskab. Det betyder også, at der kan komme flere taxier på vejene til at mætte efterspørgslen.

»Vi tror, at markedet kommer til at vokse, og vi forventer, at der løbende vil være behov for en bedre kundeoplevelse,« som Oscar Mosgaard fra Triton forsigtigt udtrykte det over for Berlingske fredag.

Den nye taxilov, som blev vedtaget i 2017 for at dæmme op for Uber, baner altså vejen for en måske endnu mere markant forandring af taximarkedet.

Uber-effekten vil vise sig mange år frem, selv om Uber kørte galt i Danmark. De »gode gamle dage« med taximonopol er definitivt forbi.

Jesper Kongskov er virksomhedsredaktør og souschef på Berlingske Business.