Klimarådet til regeringen: Indfør flyafgift og nedbring klimabelastningen

Regeringen er midt i forhandlingerne om næste års finanslov, hvor den har fravalgt at indføre afgifter på flyrejser. Men regeringens klimaråd fastslår, at afgifterne er en god idé.

Flyselskaber og passagerer har en fordel, når de flyver fra danske lufthavne, fordi de ikke skal betale energiafgifter. Det skal man i de fleste andre vesteuropæiske lufthavne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det er for billigt at flyve, slår Klimarådet fast i et notat. Ifølge rådet skal de negative klimapåvirkninger fra luftfarten nedbringes ved at indføre energiafgifter. Det melder rådet nu ud til landets politikere, der er godt i gang med at forhandle finanslov.

Det skriver Information.

»Vi er simpelthen nødt til at tage fat på luftfartens klimapåvirkning nu og her,« siger Peter Møllgaard, som er formand for Klimarådet, ifølge avisen.

Af den grund taler rådet altså positivt for, at man bør indføre afgifter på de klimauvenlige flyrejser. I notatet skriver Klimarådet nemlig, at antallet af flyrejser og dermed også CO2-udledningen stiger og stiger, fordi billetterne er for billige.

»Udledningerne af drivhusgasser fra fly stiger hvert år. Siden 1990 er CO2-udledningerne fra den globale flysektor omtrent fordoblet, og stigningerne ser ud til at fortsætte,« skriver Klimarådet i notatet.

Flyselskaber får afgiftsrabat i Danmark

Klimarådet konstaterer, at flyselskaber, der flyver på ruter mellem danske lufthavne og udlandet, har en række økonomiske fordele, fordi de hverken betaler moms eller energiafgifter. Ved ikke at betale energiafgifter får flyselskaberne omtrent to milliarder kroner om året i afgiftsrabat i Danmark og 125 milliarder kroner i det samlede EU, skriver Information.

Samtidig har man i det meste af Vesteuropa en passagerafgift på flyture. Men sådan er det ikke i Danmark. Det betyder, at de danske passagerer betaler afgiften til mange andre lande, når de forlader dem, mens ingen – hverken danskere eller udlændinge – betaler afgifter til den danske stat, når de rejser fra de danske lufthavne.

Notatet, der påpeger, at man bør indføre afgifter, strider imod regeringens planer. Regeringen har nemlig fravalgt at indføre flyafgifter for at hjælpe klimaet.

Og nu kan rådets notat altså bruges til at understøtte argumenterne om, at afgifter kan bruges som et instrument til at reducere belastningen af klimaet.

Rådet anbefaler blandt andet i notatet, at man kan indlede med at indføre passagerafgiften, som man kender den fra andre europæiske lande. Europa-Kommissionen har beregnet, at en sådan afgift ville kunne reducere antallet af passagerer og dermed også CO2-udledningen med fire procent. Samtidig ville afgiften give en milliardgevinst til statskassen på 1,3 milliarder kroner.

Regeringens fravalg af flyafgifter bunder i argumentet om, at de vil ramme socialt skævt, skriver Information. Men også dette argument forholder Klimarådet sig til, og det er ikke enigt.

Rådet påpeger nemlig, at det i særlig grad er højindkomstgrupper, der bruger flest penge på at flyve.

»En afgift, der generelt øger prisen på flyrejser, ser derfor ud til i overvejende grad at blive betalt af dem med de største indkomster,« konstaterer Klimarådet i notatet.