Klimaafgifter på flyrejser kan reducere CO2-udslip med 11 procent

En lækket EU-rapport beskriver ifølge et medie, at en ny beskatning af flybrændstof vil kunne reducere flytransports CO2-udslip med 11 procent og kun vil have en »ubetydelig« effekt på beskæftigelse og bruttonationalprodukt. Men et fald på 11 procent af årlige rejsende i Europa er »mærkbart«, siger Dansk Luftfart.

billede
En afgift på flybrændstof vil kunne reducere flytransportens CO2-udslip med 11 procent og kun have »ubetydelig« effekt på beskæftigelse og bruttonationalprodukt. Det beskriver en lækket rapport fra Europa-Kommissionen ifølge Financial Times. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bent K. Rasmussen/Ritzau Scanpix

En højere beskatning på flytransport vil ikke få fatale konsekvenser for vores bruttonationalprodukt eller beskæftigelsen i luftfartssektoren.

Det viser nye beregninger, der også viser, at en beskatning på flybrændstof vil nedbringe flysektorens CO2-udslip med 11 procent.

En afgift vil kun have en »ubetydelig« effekt på beskæftigelse og bruttonationalproduktet i EU på trods af den øgede udgift for luftfartssektoren.

Beregningerne fremgår angiveligt af en lækket rapport fra Europa-Kommissionen, som erhvervsmediet Financial Times har set.

CO2-besparelsen på flyrejser er dog kun på papiret indtil videre, for ifølge Financial Times er rapporten et udkast, der er blevet lækket inden den officielle udgivelse.

Kommissionen har oplyst, at rapporten mangler at blive færdiggjort, inden den kan offentliggøres.

Billetpriser vil stige med ti procent

Ifølge rapporten vil en beskatning på 330 euro pr. tusinde liter brændstof få billetprisen på bestemte afgange til at stige med ti procent.

Prisstigningen på flyrejserne vil så få det årlige antal rejsende til at falde med 11 procent.

Michael Svane, direktør i Dansk Luftfart

»Hvis man vil lave en afgift, der knytter sig til brændstof, så må man også tage højde for, at der er et europæisk kvotehandelssystem, som vi er omfattet af i forvejen.«


Hvad angår konsekvenser internt i luftfartssektoren, beskriver rapporten, at en øget afgift på flybrændstof vil komme til at reducere antallet af job i sektoren med 11 procent.

Rapporten konkluderer dog, at det ikke vil have nogen betydelig konsekvens for beskæftigelsen i EU generelt.

Brancheorganisation: »Mærkbart«

Afgifter på flytransport er en tilbagevendende varm kartoffel i dansk politik, og flere luftfartsselskaber har også givet udtryk for, at prisen på brændstof er en vigtig faktor for at få økonomien til at hænge sammen i luftfartssektoren.

I brancheforeningen Dansk Luftfart er man som udgangspunkt imod afgifter på flyrejser, både brændstofafgifter og tidligere omtalte passagerafgifter, oplyser direktør Michael Svane.

»Det er jo ikke sådan, at vi i den europæiske luftfart ikke allerede betaler afgifter, da vi betaler til EUs kvotesystem. Så hvis man vil lave en afgift, der knytter sig til brændstof, så må man også tage højde for, at der er et europæisk kvotehandelssystem, som vi er omfattet af i forvejen,« siger Michael Svane om det udkast, Financial Times har skrevet om mandag.

Michael Svane, direktør i Dansk Luftfart

»11 procents fald i antal rejsende er ganske meget. Hvis man tager Københavns Lufthavn, hvor der er 38 mio. passagerer årligt, og man bare oplever at miste 1,5 mio. af de passagerer, så er det da mærkbart for lufthavnen. Men det er ikke sådan, at luftfart bliver lagt i graven.«


Derudover mener direktøren, at et fald på 11 procent i antallet af rejsende vil være mærkbart.

»11 procents fald i antal rejsende er ganske meget. Hvis man tager Københavns Lufthavn, hvor der er 38 mio. passagerer, og man bare oplever at miste 1,5 mio. af de passagerer, så er det da mærkbart for lufthavnen. Men det er ikke sådan, at luftfart bliver lagt i graven,« siger han.

Hvis der skal afgifter på flybrændstoffet, understreger Michael Svane dog, at de i brancheforeningen foretrækker, at beslutningen kommer fra international side.

Gerne europæisk, men allerhelst fra global side.

Det vil undgå en skævvridning i konkurrencen med ikkeeuropæiske selskaber, siger han.

Spørgsmålet om, hvorvidt dyrere billetpriser i luftfartssektoren er den rigtige vej til at løse klimaforandringerne, har tidligere udløst blandede reaktioner fra Christiansborg.

I april var transportminister Ole Birk Olesen (LA) og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) kaldt i samråd i Europaudvalget, fordi dagbladet Information havde beskrevet, hvordan danske politikere herhjemme fortalte, at en afgift på flytransport skulle komme fra europæisk hold, imens de – når de var i EU – havde den holdning, at initiativet skulle komme fra et højere globalt led, eksempelvis FN.

Et »dobbeltspil«, som dengang blev afvist af både transportministeren og klimaministeren.