Klima-neutrale tryksager vinder frem

KLS Grafisk Hus i Avedøre har investeret i klimakvoter for at gøre sine tryksager CO2-neutrale. Indsatsen har åbnet døre til nye kunder, der selv har en klimastrategi.

Foto: Søren Bidstrup/Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

Det betaler sig i det lange løb at investere i en grøn profil og lægge en klimastrategi. Det har den grafiske virksomhed KLS Grafisk Hus i Avedøre ved København erfaret.

Trykkerivirksomheden, der omsætter for godt 80 mio. kr., og i første halvår i år har præsteret et overskud på 1,1 mio. kr. er certificeret som det første CO2-neutrale trykkeri i Danmark. Certificeringen er givet virksomheden af den norske certificeringsorganisation CO2focus.

- Det er stadig sådan, at prisen er meget afgørende i trykkeribranchen, men vores CO2-neutrale status har gjort det nemmere at komme i kontakt med alle de kunder, der selv har en erklæret klimastrategi, fortæller adm. direktør Knud Erik Larsen.

Det drejer sig om kunder inden for finanssektoren samt flere erhvervsorganisationer. Ved at være kunde hos KLS kan kunderne få mærket deres trykte produkter med betegnelsen »Klima-neutral tryksag«.

Konkret har KLS Grafisk Hus opnået sit klimacertifikat ved at få foretaget en carbon footprint-analyse i tråd med den internationale standard Greenhouse Gas Protocol (GHG) og en Livscyklusanalyse (LCA) for hele værdi- kæden på papir.

Herefter har virksomheden kompenseret sin udledning af CO2 ved opkøb af European Union Allowance – klimakvoter, der er udstedt af EU.

Derudover har KLS Grafisk Hus indkøbt FN-godkendte CDM-klimakvoter (Clean Development Mechanism) for at kompensere for papir og øvrige råvarer. Begge dele er en del af Kyoto-aftalens globale mekanisme for at bekæmpe CO2-truslen mod klimaet.

Investerer i møller

Ud over opkøbet af CO2-kvoter arbejder KLS Grafisk Hus selv med flere CO2-neutrale tiltag – blandt andet genanvendelse af varmen fra de store og energikrævende trykmaskiner og investering i en andel i de nye vindmøller, som DONG Energy sætter op ved Avedøre Holme i Hvidovre, hvor KLS Grafisk Hus har sit trykkeri.

KLS Grafisk Hus arbejder desuden på et projekt med successiv udskiftning af firmabilerne til elbiler i løbet af 2009 og 2010. Derudover er målet om at nedbringe virksomhedens elforbrug med 20 procent tæt på at være nået.

Adm. direktør Knud Erik Larsen erkender, at processen med udvikling at en klimastrategi har været dyr.

- Vi har ikke gjort omkostningerne op i kroner, men vi har brugt rigtig mange timer på sagen – både i ledelsen og blandt medarbejderne, siger han.

I november 2008 blev KLS Grafisk Hus belønnet for sin klimaindsats, da trykkeriet vandt Climate Cup Strategiprisen, der blev uddelt ved Nordic Climate Solutions-konferencen i Bella Center. Bag Climate Cup-initiativet og priserne står revisionsfirmaet PriceWaterhouseCoo-pers, Berlingske Tidende og Mandag Morgen.