Klemt fransk bilgigant vender sig måske mod Kina

Bestyrelsen i Peugeot-Citroën skal angiveligt overveje et tilbud om kinesisk cash senere på måneden.

Dongfeng og Peugeot-Citroën samarbejder allerede i forbindelse med produktionen af franske biler til det kinesiske marked. Her et billede fra partnernes fælles produktionsanlæg i Wuhan. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den hårdt pressede franske bilkoncern PSA Peugeot-Citroën kan være tæt på at indgå aftale med kinesiske Dongfeng Motor Corp. om kapitalindskud og yderligere samarbejde på det fremadstormende kinesiske marked. Det skriver Wall Street Journal.

Den amerikanske erhvervsavis sætter ikke navn på sin kilde, men mener alligevel at vide, at bestyrelsen i den franske bilgigant 22. oktober skal se på en række muligheder, når det kommer til at få kontanter i kassen. Og Peugeot-Citroën har hårdt brug for cash. Bilkoncernen har været hårdt ramt af den økonomiske krise i Europa, der alt andet lige er Peugeot-Citroëns helt centrale hovedmarked.

Nu er der så muligheden for kinesiske penge på bordet. Det kan muligvis friste Peugeot-Citroën-bestyrelsen, da den givetvis også er interesseret i at få plantet et større dæk i det kinesiske marked.

Det ubesvarede spørgsmål er naturligvis, hvad kinesiske investorer vil have retur for deres investering - og om det er spiseligt for ejerne af Peugeot-Citroën. Tidligere har det vist sig svært at få aftaler mellem kinesiske investorer og vestlige bilproducenter igennem, da ejerne ofte frygter, at de kinesiske virksomheder får adgang til den vestlige teknologi, der kan ændre det teknologispring, som lige nu er basis for, at forbrugerne er villige til at betale for køretøjer, der er produceret i Vesten.

Det demonstrerede amerikanske General Motors, da det var med til at spænde ben for en redning af svenske Saab i 2011. General Motors har en syv procent stor ejerandel af Peugeot-Citroën og arbejder tæt sammen med den franske bilkoncern i udviklingen af biler.

Hvad det hele ender med, er altså endnu uvist. En talsmand fra Peugeot-Citroën vil ifølge Wall Steet Journal blot fortælle, at bestyrelsen til mødet 22. oktober skal diskutere mulighederne for finansiering og eventuelle kommercielle partnerskaber. Kinesiske Dongfeng ønsker ifølge avisen ikke at kommentere sagen.

Peugeot-Citroën kom ud af 2012 med et underskud på fem milliarder euro. Dongfeng og Peugeot-Citroën samarbejder allerede i forbindelse med produktionen af franske biler til det kinesiske marked.