Kjaer Group gør en forskel

Bilfirmaet Kjaer Group i Svendborg er intet mindre end Danmarks bedste arbejdsplads 2003. Her elsker man tre ting - biler, mennesker og livet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er biler overalt på Danmarks bedste arbejdsplads anno 2003. Hvidmalede firhjulstrækkere med Røde Kors eller UN på dørene.

Kjaer Group ligger i fredfyldte Svendborg langt fra de sønderbombede og nødlidende lande, hvor firmaet sender de hvidmalede biler hen. Naboforretningerne sælger også biler - Peugeot og Ford - men hos Kjær er det hverken børnefamilier eller sælgere, der kommer for at se på ny bil.

Derimod repræsentanter fra organisationer som FN, Røde Kors, Mellemfolkeligt Samvirke eller store ingeniørfirmaer.

Bileksportøren har i år vundet konkurrencen Danmarks Bedste Arbejdspladser, som er gennemført som et samarbejde mellem analysevirksomheden Oxford Group i København, Great Place to Work Institute i USA og Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin.

Hos Kjaer Group elsker de tre ting: Biler, mennesker og livet. Så stort udtrykker de det faktisk - på engelsk selvfølgelig. Kjaer Group er en international virksomhed.

Bilerne elsker de, fordi: "...we love the freedom of movement". Mennesker elsker de, fordi: " ...we love the power of the personal touch" og livet fordi: "..."we love the spirit of making a difference".

At gå på glødende kul
På Danmarks bedste arbejdsplads kan de meget. De kan både gå på glødende kul og tjene penge. Det første beviste medarbejderne på Torvet i Svendborg sidste sommer. Det sidste kan man læse i årsberetningens tørre talkolonner.

Kjaer Group har 200 ansatte. 59 sidder i Svendborg - resten er fordelt på lokale kontorer over det meste af verden - fortrinsvis i Afrika. Nødhjælpsaktiviteten tegner sig for cirka halvdelen af omsætningen af de 645 mio. kr. I 2002 solgte virksomheden 3400 biler og lige så mange motorcykler. Resten kommer fra national distribution af biler i tre afrikanske lande. I 2002 voksede den fynske virksomheds omsætning med 27 procent - primært på grund af købet af det engelske selskab, AES, der distribuerer Land Rover og BMW i 12 afrikanske lande. Resultatet efter skat var 9,2 mio. kr.

Kjaer Group er blandt de tre største i branchen. De to andre er Toyota Gibraltar Stockholdings (TGS) samt danske Bukkehave, der også ligger i Svendborg.

Den nuværende administrerende direktør, Mads Kjær, overtog i 1998 virksomheden efter sin far, Christian Kjær, der stadig er aktiv i firmaet med titel af præsident. I dag ejer han 82 procent og medarbejderne de resterende 18 procent.

Medejerskab vigtigt
»Medejerskabet er vigtigt. Når du ejer noget, passer du bedre på det, end hvis du har det til låns,« siger Mads Kjær.

Kjaer Group er en virksomhed, hvor der virkelig tages hånd om den enkelte medarbejder. Her er der fokus på de menneskelige ressourcer og team spirit, og det gennemsyrer hele virksomheden.

I værkstedet møder vi mekaniker Mogens Hansen.

Han har arbejdet hos Kjaer Group siden 1982. Han er på vej til Kuwait, hvor han skal være med til at gøre 22 ambulancer klar til aktion.

Mekanikere på engelskkursus
Mogens Hansen: »Det er en spændende arbejdsplads. Der sker hele tiden noget nyt. I år er jeg begyndt at gå til engelsk. Der kommer en pensioneret skolelærer to gange om ugen og lærer os mekanikere engelsk. Firmaet betaler det hele. Hver dag klokken ti mødes vi i kantinen, hvor vi har en kaffepause - mødet foregår på engelsk. Nu er det kommet så vidt, at jeg kan forstå ordene, de sætter sammen inde i kantinen.«

Kurset i engelsk har givet mekanikerne et løft. Undervejs har de også suppleret deres kompetencer med et kursus i edb.

»Vi fandt ud af, at vi kunne mere,« fortæller Mogens Hansen.

På et af skrivebordene et andet sted i virksomheden står en kæmpestor tøjelefant.

»Det er elefantordenen,« forklarer Kjær. Elefantordenen er et af virksomhedens små ritualer. Den bliver overrakt i kantinen sammen med en flaske vin, koncertbilletter eller et tilbud om et restaurantbesøg til en medarbejder eller et team, som har gjort en ekstraordinær indsats.

Elefantordenen
En gruppe af medarbejdere fandt på elefantordenen - hensigten var, at man skulle anerkende hinanden, og at det skulle være synligt.

»Vi skal huske at rose hinanden - det er elefanten et symbol på. Elefanten står ved siden af dig i to dage, så kan vi andre se, at du har gjort det godt. Det er en hyggelig ting,« pointerer Gitte Hartvig, System Support Manager.

Hun har arbejdet hos Kjaer Group siden 1989 og er i øvrigt medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem sammen Mussa Mussa fra Mozambique.

Højere formål
»Mange af mine venner har skiftet job flere gange. Når de spørger, hvorfor jeg stadig er her, så siger jeg til dem, at jeg har været så heldig, at jeg kunne blive i det samme hus, hvor jeg har kunnet skifte job flere gange. Jeg har været heldig. Jeg har også været udstationeret i Mozambique i tre år, hvor jeg var med til at etablere vores distributionsselskab. Det var utroligt spændende - og koncernens engagement i udviklingslande viser et højere formål med vore aktiviteter,« siger hun.

Louise Pedersen er elev i virksomheden. Hun drømmer også om en dag at blive udstationeret, men mest af alt håber hun på, at hun bliver tilbudt et job hos Kjaer Group, når elevtiden er slut.

»Jeg vil hellere end gerne blive her.«

Hun har også prøvet af være organisationens klogeste medarbejder - det får alle nye medarbejdere nemlig at vide, at de er, når de tiltræder i virksomheden.

»De er meget klarsynede, og det er dem, der med rette kan spørge: »Hvorfor gør I dog det?«,« siger Mads Kjær - der beder alle nye medarbejdere om at fortælle ham eller skrive til ham, hvad de synes, virksomheden kan gøre bedre.

»We care« er en af selskabets værdier. Virksomheden ønsker nemlig også at gøre noget for medarbejdernes fysiske og psykiske helbred.

I 2001 fik alle medarbejderne udarbejdet en psykisk og fysisk sundhedsprofil - og på virksomheden er der indrettet et veludstyret fitnesscenter, squashbaner for ansatte, familie og venner.

Desuden holder virksomheden to-tre store fester om året, hvor kærester og koner deltager. Vel at mærke fester, der jævnligt bliver holdt hjemme hos Mads Kjær.

»Hvad fører så alt det her til?« spørger Kjær retorisk.

»Vi skal gøre en forskel. Livet drejer sig om at gøre en forskel.«