Kjær den ukuelige

Ligesom en virksomhedsleder på en palle både kan tænde medarbejderne og jokke på dem. Man kan tale både

en krise og et opsving ihjel, og det er yderst farligt at negligere de psykologiske signalers værdi i enhver form for kommunikation.

Med jævne mellemrum dukker de gode kommunikatorer op i dansk erhvervsliv. Dem, der gennem flammetaler kan blive ved med at bevare

fokus på målet eller dreje skuden i den rigtige retning. Det er ikke vanskeligt at komme i tanke om en Jan Carlson fra

SAS, som talte om at rive pyramiderne ned. Han forstod at få den enkelte medarbejder - uanset placeringen i organisationen -

til at føle sig som en vigtig brik i virksomhedsdriften.


Alle blev lige pludselig begejstrede for at være en del

af SAS; men holdt det? Nej, der gjorde det faktisk ikke, for under al begejstringen lurede en krise, som begejstringen kom til at

fortrænge men ikke fjerne. Og det er just faren ved flammetalerne - uanset om de kommer fra verdenshistorien eller erhvervslivet.

De kan meget nemt komme til at virke som blår i øjnene. I dag kan ErhvervsBladet fortælle om en bilbranche i store problemer.

Ifølge tal fra Købmandsstandens Oplysningsbureau har omkring 20 pct. af de danske bilforhandlere det, som i statistiksproget

hedder "konkursretning". Tallene taler deres tydelige sprog, og alle ved, at bilbranchen ikke er på toppen; men bilforhandlerne

har en talsmand, der hedder Preben Kjær. Alle, der kender ham eller bare har mødt ham sporadisk ved, at han udstråler

en drenget begejstring og en ukuelig optimisme. Trods problemerne i branchen, er det faktisk ikke fra den kant, beklagelserne kommer.

Også i ErhvervsBladet i dag præsenterer Preben Kjær et mesterstykke i optimistisk fortrængning. Bilforhandlerne

kan ikke kues: De finder bare på en anden måde at drive deres forretning på. Det er befriende, at man ikke skal

høre på den sædvanlige klagesang om urimelige politikere og unfair konkurrence, men spørgsmålet er

naturligvis, om Preben Kjær med sin ukuelige optimisme er med til at putte blår i øjnene i en branche, som notorisk

er klemt, fordi den som nogle af de første mærker enhver krise eller konjunktursvingning. Og der behøver ikke

altid at være tale om en økonomisk krise. Ethvert negativt signal kan få bilkøberne til at udsætte

den planlagte udskiftning af bilen. Og det mærkes øjeblikkelig hos forhandlerne. Så Kjær den ukuelige burde

måske også engang imellem være Kjær den realistiske.