Kinesiske rederiaktier sendt til bunds af konsolideringplan

Der har været høj bølgegang blandt de kinesiske rederiaktier de seneste to handelsdage, efter at en flere måneder lang suspendering fra handel på børsen i Kina er blevet ophævet.

Fredag fik investorerne på børsen på det kinesiske fastland muligheden for at handle med aktierne i China Cosco Holdings, China Shipping Container Lines og China Shipping Development igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: SAM TSANG

Fredag fik investorerne på børsen på det kinesiske fastland muligheden for at handle med aktierne i China Cosco Holdings, China Shipping Container Lines og China Shipping Development igen, efter at de kinesiske myndigheder 11. december præsenterede en plan for konsolidering og effektivisering af de tre samt Cosco Pacific, der kun er noteret i Hongkong. Aktierne havde ellers været suspenderet siden begyndelsen af august.

Planen fra myndighederne bygger på en sammenlægning af Cosco Group og China Shipping Group og skal effektivisere de fire selskaber under de to statsejede hovedselskaber.

Konsolideringen betyder, at China Cosco Holdings overtager samtlige containeraktiviteter fra China Shipping Container Lines (CSCL) og dermed bliver det eneste børsnoterede containerrederi, mens CSCL fremadrettet vil fokusere sin forretning på finansielle services i shipping-sektoren.

Cosco Pacific skal fremover stå for den samlede globale terminalforretning, mens China Shipping Development bliver ansvarlig for al olie- og gastransport.

Og det er blevet modtaget med nedadvendte mundvige hos investorerne. China Shipping Development blev således sendt op med 6,2 pct. i fredagens handel, men aktien faldt med de maksimalt tilladte 10 pct. i mandagens handel.

China Shipping Container Lines faldt fredag 4,2 pct., og mandag fortsatte aktien ned med de maksimalt tilladte 10 pct. China Cosco Holdings faldt 4,8 pct. fredag, og også den aktie faldt med de maksimalt tilladte 10 pct. mandag.

Cosco Pacific, der er noteret i Hongkong, men ikke på det kinesiske fastland, faldt med 17,3 pct., da handlen i Hongkong blev genoptaget den 14. december. Siden er aktien kommet lidt igen, men ligger fortsat godt 12 pct. lavere i forhold til niveauet inden suspenderingen.

De tre øvrige aktier - hos China Shipping Development, China Shipping Container Lines og China Cosco Holdings - reagerede desuden nogenlunde tilsvarende billedet på fastlandet, da de blev genoptaget i handlen i Hongkong den 14. december.

China Shipping Development steg første handelsdag med 8,2 pct., men er siden faldet tilbage og ligger nu lavere end inden suspenderingen, mens China Shipping Container Lines dykkede 26,4 pct. på første handelsdag efter suspenderingen i Hongkong. Siden er aktien fortsat ned.

Endelig faldt China Cosco Holdings med 27,9 pct. i Hongkong den 14. december, mens også den aktie er fortsat længere ned siden.