Kinesisk forbrugsfest: Solgte varer for 1 mia. dollars på 8 minutter

Den 11. november er blevet en mærkedag i det kinesiske kalenderår. Først handlede det om landets singler – nu er det et shoppingorgie. E-handelsgiganten Alibaba solgte tirsdag varer for en milliard dollars på otte minutter.

Foto: ALY SONG. Verdens største udsalg er kinesisk og starter hvert år på samme klokkeslæt. Men kampen om de bedste tilbud foregår ikke med hvæssede albuer i løb mod nærmeste skranke. Den finder sted med mobilen i hånden. Fra hjemmeteller et hvilket som helst andet sted - så længe der er internetforbindelse.
Læs mere
Fold sammen

Når klokken slår midnat og den 10. november bliver til den 11., sætter spurten i gang.

Verdens største udsalg er kinesisk og starter hvert år på samme klokkeslæt. Men kampen om de bedste tilbud foregår ikke med hvæssede albuer i løb mod nærmeste skranke. Den finder sted med mobilen i hånden. Fra hjemmeteller et hvilket som helst andet sted - så længe der er internetforbindelse.

I et døgn går Kina shopamok. Dagen kaldes shuangshiyi - dobbelt elleve.
Den er blevet en multimilliard forretning, men startede egentlig som lidt af en happening. I begyndelsen var der tale om en dag, hvor kinesere uden en kæreste trøstede sig selv og hinanden med at gå på restaurant eller købe gaver til hinanden. En slags omvendt valentinsdag.

De kommercielle muligheder i sådan en mærkedag var internetgiganten Alibaba ikke sen til at spotte. De sidste seks år har virksomheden ført kampagner og lavet særlige tilbud på dagen. Og single eller ej, så er det årets største forbrugsfest, hvor millioner af kinesere sidder klar ved tasterne. Tallene taler deres eget tydelige sprog.

Det tog kun Alibaba otte minutter at sælge for over en milliard dollars. Det er en ny rekord. Det samme er de 85.900 handler i sekundet, da antallet af køb toppede. Ved middagstid i går rundede salget ni milliarder dollars, så det tyder på en klar rekord, når hele omsætningen er talt op. Sidste år var salget i løbet af hele døgnet på 9,3 milliard dollars i alt. Og det er vel at mærke kun på Alibabas platform, der er den største online salgskanal, hvor firmaer kan sælge deres produkter direkte til forbrugerne. Udbuddet er enormt. Alt fra køkkengrej og tøj til kosmetik og fødevarer bliver smidt i den online indkøbsvogn.

Også danske firmaer havde i går slagtilbud og rabatkuponer klar. Lego gav halv pris på en række produkter, mens Jack&Jones slog 500 kr. af prisen ved køb for over 3000 kr. For Alibaba er den største udfordring hvert år, at holde styr på logistikken og undgå it-problemer til trods for den enorme trafik. Firmaet estimerer, at 1,7 millioner bude, 400.000 køretøjer og 200 fly bliver involveret i at bringe varerne ud. I alt forventes det, at omkring 760 millioner pakker de næste par dage skal transporteres rundt i Kina.

Også andre internetfirmaer er gået ind i kampen om kunderne den 11. november, mens mange virksomheder fører tilbud- og markedsføringskampagner på deres egne hjemmesider. Konkurrencen er derfor hård, og de kinesiske forbrugere er hurtige til at finde de bedste tilbud. Historier om virksomheder, der har sat priserne op i månederne inden for at kunne give store discount på dagen, findes der mange af.

Mere end noget andet er shuangshiyiblevet et tegn på Alibabas enorme succes i Kina. For at skabe ekstra opmærksomhed var gallafesten, hvor der tælles ned til midnat, i år flyttet til Beijing fra Hangzhou, hvor firmaets hovedkvarter ligger. Festen blev afholdt i det ikoniske vandstadium opført i forbindelse med OL i den kinesiske hovedstad. På gæstelisten var en række kinesiske kendisser og James Bond i form af den britiske skuespiller Daniel Craig.

Festlighederne blev sendt på landsdækkende tv og bød også på en videohilsen fra skuespilleren Kevin Spacey, der som den amerikanske præsident Frank Underwood i tv-serien House of Crads, opfordrede de kinesiske seere til at være klar ved mobilerne.Alibaba forsøgte i år at brande shuangshiyisom en global begivenheden. Flere udenlandske mærker er med i kampagnen end nogensinde før. At kinesernes købekraft allerede har en global effekt, er i løbet af november blevet bemærket langt uden for landets grænser. Adskillige fødevareskandaler har gjort importeret mælkepulver til en eftertragtet vare i Kina. Forud for gårsdagens shoppingorgie havde flere australske mærker derfor valgt at fylde lagrene i Kina - med det resultat, at de måtte melde om udsolgt hjemme i Australien.