Kinesere skal opfylde Henrik Fiskers bildrøm

Den danske bildesigners folk snuser angiveligt rundt i Kina, efter pengestrømmen er tørret ud i hjemlandet USA.

Henrik Fisker er bestyrelsesformand i og medstifter af Fisker Automotive. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO ANZUONI
Fisker Automotive har det ikke nemt. Efter de statsgaranterede lån er stoppet, har elbil-producenten måtte gå andre veje for at skaffe kapital, og det har vist sig svært.

Nu har virksomheden, som har den danske bildesigner Henrik Fisker som medstifter, angiveligt vendt blikket mod Asien for at skaffe investeringer, der kan få bilproduktionen ud over rampen. Ifølge nyhedsbureauet Reuters, der har talt med fire kilder med indgående kendskab til sagen, er det specielt kineserne, der er i fokus.

Se billederne: Her er Fiskers nye supersedan

Det skyldes flere ting. Et er, at Kina ventes at blive et vigtigt marked for miljørigtige elbiler, idet nationens regering har sat som mål, at der i 2015 skal trille 500.000 elbiler rundt på vejene. En anden ting er, at de kinesiske bilproducenter er særdeles sultne efter vestlig bilteknologi - det både når det gælder elbiler og traditionelle benzinbiler.

Kinesiske virksomheder er allerede ved at købe sig dele af teknologien. Fisker Automotives batterileverandør, amerikanske A123, gik i slutningen af året konkurs og stumperne endte med at blive købt af kinesiske Wanxiang Group. Det er dog endnu uklart, om partnerskabet mellem Fisker og A123 vil fortsætte.

Den nye kinesiske ejer vil givetvis gerne levere varerne - spørgsmålet er, om Fisker Automotive-ledelsen tør, da der har været en stribe problemer med batterierne. Om Fisker Automotives flirt med kinesiske investorer bærer frugt, er endnu ikke klart. Der er dog ingen tvivl om, at der snart skal komme gang i den lovede produktion af Fisker-biler.

Virksomheden har ifølge Reuters ikke produceret ét eneste køretøj i seks måneder, og den store satsning, Fisker Atlantic, er endnu ikke kommet på samlebåndet. Det vil sige, at der ikke er nogen indtægter endnu - kun udgifter. Og det er der selvsagt ingen, der kan leve af i længden.

Tidligere har Fisker Automotive kunnet trække på statsgaranterede lån fra regeringen, der var målrettet den grønne teknologi. Bilproducenten kunne dog ikke leve op til en aftalt milepæl, og herefter har regeringen altså valgt at afbryde samarbejdet.