Kinas Steve Jobs

Selv er han ikke glad for sammenligningen, men Lei Juns meritter og iværksætterånd byder unægteligt på ligheder med ikonet fra Apple.

Stifteren og direktøren for Kinas store mobilselskab Xiaomi, Lei Jun, bliver af mange sammenlignet med den nu afdøde stifter af Apple, Steve Jobs. Foto: Jason Lee/Reuters Fold sammen
Læs mere

BEIJING: Lei Jun gik på universitet tilbage i 1980erne i en industriby i hjertet af Kina. Som barn holdt han af at samle radioer, og studievalget faldt på computervidenskab ved Wuhan Universitet. Det var her, han første gang læste om Steve Jobs og Apple og besluttede sig for at gå i den amerikanske superiværksætters fodspor.

I dag har Lei Jun hørt sammenligningen med Jobs så mange gange, at han ser en anelse træt ud, hver gang emnet bliver bragt op.

Men ligheder er der nok af. Hans karismatiske fremtoning og iscenesatte lanceringer af nye produkter er sammen med en hang til sorte rullekravetrøjer og jeans en del af forklaringen. Det samme er firmaets iværksætterånd og store fanskare, der hylder 43-årige Lei Jun ved enhver lejlighed.

Som stifter af smartphone-producenten Xiaomi står Lei Jun i spidsen for en af Kinas mest omtalte og ombejlede virksomheder. Han har flere end seks millioner følgere på Weibo – ét af Kinas mest populære sociale medier – og bliver konstant fremhævet som et nationalt symbol på, at hjemmeavlet innovation godt kan trives i Kina.

Efter universitet fik Lei Jun tilbudt job i den kinesiske software-virksomhed Kingsoft, hvor han arbejdede sig op igennem rækkerne og i dag stadig er bestyrelsesformand. Sideløbende kastede han sig over tilværelsen som IT-iværksætter og investor.

Gennembruddet kom i 2004, da amerikanske Amazon betalte over 400 mio. kr. for Lei Juns kinesiske online-boghandel kaldet Joyo. Mange succeser fulgte siden. Omkring 20 nystartede virksomheder har nydt godt af Lei Juns investeringer og opmærksomhed, og ifølge Forbes liste over de rigeste personer i Kina kommer han ind på en 23. plads med en formue på 20,8 mia. kr.

Fællesnævneren for samtlige projekter er internettet og de kinesiske forbrugere. Lei Jun lægger ikke skjul på, at han vil gå hele vejen med Xiaomi, og at målet er en plads blandt virksomhederne i Fortune 500.

Opskriften er smartphones til en overkommelig pris og høj brugertilfredshed. Lei Jun bliver til tider beskyldt for at kopiere sit idol Steve Jobs. Selv tvivler han på, at Apples stifter havde haft heldet med sig, hvis han var vokset op i Kina.

»Hvis Jobs havde levet i Kina, tror jeg ikke, at han havde haft succes. Jobs var en perfektionist ud over alle grænser, men kinesisk kultur lægger vægt på at finde den gyldne middelvej. Man er nødt til at lave kompromisser,« har Lei Jun udtalt til Forbes.