Kinas kulturbyggeri giver danske ordrer

Museer, biblioteker og operahuse skyder op overalt i Kina. Potentialet er stort for danske virksomheder, selv om konkurrencen fra billige kinesiske kopiprodukter er hård.

Hos Schmidt Hammer Lassen Architects fremhæver Kristian Lars Ahlmark nødvendigheden af at være til stede og opbygge kontakter. Derfor ændrede arkitektfirmaet for to år siden strategi og er gået fra tre ansatte i Kina til omkring 30. Foto: Rasmus Taun Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BEIJING: The Bund, Shanghais ikoniske strækning af europæisk inspirerede bygninger langs floden Huangpu, får en ny og mere moderne navnebror. West Bund er titlen på området længere nede ad floden, der er udset til at blive millionbyens nye kulturelle knudepunkt.

Det gamle havne- og industrikvarter er blevet ryddet for at gøre plads til 8,4 kilometers byudvikling med boliger og erhverv og en målsætning om at gøre plads til de kreative industrier. En stribe af kulturinstitutioner bliver bygget langs kajen side om side med tilbageblivende kraner og oliesiloer.

Sidste weekend åbnede West Bund Art & Architecture Biennale, hvor danske Schmidt Hammer Lassen Architects deltager. Arkitektfirmaet har tegnet et kulturcenter for scenekunst i den ene ende af West Bund, hvor projekteringen begynder efter nytår.

At der er store beløb at hente ved at tage del i udbygningen af Kinas kulturelle infrastruktur, kan man læse om i regeringens seneste femårsplan. Den begyndte i 2011, og løber frem til udgangen af 2015.

Målsætningen er, at Kinas kulturindustri i løbet af perioden skal vokse fra 2,85 pct. af BNP og nå op på fem pct. Tidligere i år fremlagde det kinesiske Kulturministerium en handlingsplan for udbredelsen af kulturtilbud til den kinesiske befolkning. Her er målet, at alle kinesiske kommuner skal have mindst ét kulturcenter samt et bibliotek.

»Når man ser rundt på de forskellige kinesiske byer, er det fuldstændig vanvittigt, hvad der de seneste år er blevet bygget af museer, kulturhuse og koncertsale både af internationale og kinesiske arkitekter,« siger Kristian Lars Ahlmark, partner i Schmidt Hammer Lassen Architects med ansvar for Kina. På landsplan har Kina i dag over 3.500 museer, hvor mange af dem er opført som prestigeprojekter for lokalregeringer i provinsen. Desværre er kvaliteten ikke altid i top,« siger Kristian Lars Ahlmark.

»Mange af byggerierne tager sig flot ud på forskellige arkitekturhjemmesider, men det er ofte en arkitektur, der ikke er særligt rodfæstet i stedet eller kulturen, og som måske heller ikke er udført særligt godt. Til gengæld er de store,« siger han.

Tekstil- og designvirksomheden Kvadrat har de seneste år præsteret trecifrede vækstrater i Kina. Det skyldes blandt andet en strategi om at gå efter større opgaver i den kulturelle sektor. Kinesiske operahuse er efterhånden noget af et speciale for den familieejede virksomhed.

»De store projekter er enormt vigtige i forhold til vores branding. Vores strategi har været hurtigst muligt at blive kendt herude. Hvis vi kan lave projekter som operahuse, der er vigtige for regeringen, får vi gode referencer, og det virker,« siger Jørgen Lund Hansen, regional direktør for Kvadrat i Asien.

Et af firmaets største gennembrud var at vinde en kontrakt med Kinas nationalmuseum på Den Himmelske Fredsplads i Beijing, hvor både vægge og stole i museets auditorier i dag er betrukket med produkter fra Kvadrat.

Men ikke alle danske virksomheder har haft samme succes. Billige kopivarer blive ofte foretrukket frem for kvalitet, og korruption er udbredt. Kvadrat leverede tekstiler til et nyt operahus i byen Wuxi tegnet af den berømte finske arkitekt Pekka Salminen. Operahuset var udset til at være den 76-årige finnes sidste store værk. Da han så det færdige resultat, var han grædefærdig.

»Alt var kopieret. Med undtagelse af tekstilerne. Den eneste måde at knække kurven på er ved at overbevise kunden om, at hvis de vælger dit produkt, kommer de ikke til at betale meget mere, end hvis det var en kopi. Det kan lade sig gøre, hvis du opbygger en loyal organisation, har en stærk strategi og er dygtig til at argumentere over for de vigtigste beslutningstagere,«siger Jørgen Lund Hansen.

Hos Schmidt Hammer Lassen Architects fremhæver Kristian Lars Ahlmark nødvendigheden af at være til stede og opbygge kontakter. Derfor ændrede arkitektfirmaet for to år siden strategi og er gået fra tre ansatte i Kina til omkring 30.

»Det handler om at have et personligt og nærværende engagement i det miljø, hvor man er. Der er ingen tvivl om, at mange af de projekter, vi har fået, ville vi ikke være kommet i nærheden af, hvis vi ikke var en del af arkitekturscenen,«siger han.