Kina-biler viser vej

Leder. Farligt at undervurdere kinesiske konkurrenter.

Så er det en kendsgerning. I begyndelsen af 2009 kommer de første kinesisk fremstillede biler på markedet i Danmark.

De vil være væsentligt billigere end dem, vi får tilbudt i dag, men også af en ringere kvalitet.

Spørgsmålet er dog hvor længe?

De østeuropæiske og koreanske billigbiler, som kom på markedet i Danmark i 80'erne og 90'erne, er blevet væsentligt forbedret i de senere år, hvor producenterne i Østeuropa og Fjernøsten har indgået ejerskabs- og joint-ventureaftaler med bilfabrikker i Vesten.

Også de kinesiske bilfabrikker har i dag alliancer med førende europæiske, amerikanske og japanske bilproducenter.

Selv om vi efterhånden får mange produkter fremstillet i Kina, er der stadig en tilbøjelighed til at undervurdere kinesiske virksomheder. Vi tror ikke, at de evner at producere kvalitetsvarer.

Vi ser da også lejlighedsvis eksempler på dårlige Kina-varer - flere danske producenter har måttet sende underleverancer retur.

Men man skal ikke undervurdere de nye kinesiske virksomheder, der har ambitioner om at konkurrere på globalt plan.

De udvikler sig blandt andet ved at tilknytte ældre ledere fra Vesten, som ikke længere kan finde job lokalt. De kinesiske virksomheder kan til gengæld bruge deres know-how om produktion og design.

Grundlæggende bør man ikke bedrømme kinesiske virksomheder på, hvad de kan i dag, men på, hvad de bliver i stand til i morgen.

Og hvem ville vel i øvrigt have troet for 15 år siden, at vi i Danmark ville komme til at køre rundt i kinesiske biler. Steno