Kims taber slaget om de rillede chips

Sø- og Handelsretten har afgjort, at Kims ikke kan få eneret til firkantede rillede chips. Kims havde ansøgt om at få Snack Chips som varemærke.

Kims Snack Chips kan ikke være de eneste chips, som har riller. Det har Sø- og Handelsretten afgjort.
Kims Snack Chips kan ikke være de eneste chips, som har riller. Det har Sø- og Handelsretten afgjort. Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Sø- og Handelsretten har for nylig afgjort, at Kims ikke kan få eneret til firkantede rillede chips. Dermed står det klart, at alle chipsproducenter må lave snacks med riller.

Tilbage i 2014 ansøgte Kims om at få deres firkantede Snack Chips registreret som et såkaldt tredimensionelt varemærke. Det særlige ved den slags varemærker er, at det er forbeholdt varer med et særpræg, som forbrugerne kender – et eksempel på et tredimensionelt varemærke kan være Coca-Cola flaskens efterhånden ikoniske form.

Men Snack Chipsenes særlige form er altså ikke nok til at sikre, at Kims kan få eneret på chips med riller.

Sø- og Handelsretten lægger nemlig vægt på at, riller i chips sikrer en bestemt konsistens og smagsoplevelse, og at det vil begrænse konkurrenterne, hvis de ikke kan få lov til at lave chips med riller.

»Det centrale i denne sag er, at et væsentligt kendetegn ved mærket er den firkantede chips’ rillede overflade, og at netop denne overflade har til formål at sikre en bestemt konsistens og smagsoplevelse. Fordi chipsenes form har denne funktion – altså opnår et såkaldt teknisk resultat – er det ikke muligt at registrere den firkantede og rillede chips som et varemærke,« oplyser varemærkechef ved Patent- og Varemærkestyrelsen, Hannah Holm Olsen i en pressemeddelelse.

Et varemærke skal være et kendetegn

Patent- og Varemærkestyrelsen oplyser, at selv om Kims ikke kan have eneret på chips med riller, så kan formen på en vare godt udgøre et varemærke.

»Det er vigtigt at huske, at fokus i denne sag har været chipsenes tekniske karakter. Altså det der giver chipsene deres konsistens og smagsoplevelse. Sagen gør derfor ikke tredimensionelle mærker mindre vigtige. Et tredimensionelt mærke kan fortsat være afgørende for din forretning og kan beskytte dine varer, hvis for eksempel en af dine varer med en bestemt form har kendetegnsfunktion,« skriver Hannah Holm Olsen i pressemeddelelsen.

Patent- og Varemærkestyrelsen oplyser, at et tredimensionelt mærke skal have særpræg, der gør at forbrugerne allerede kender mærket og opfatter det som et kendetegn for den virksomhed, der har det. Sø- og Handelsretten vurderer altså, at riller i chips ikke kun er forbeholdt Kims.