Kigger mod udlandet

Vækstpanel. Fokuser på det du er god til. Det var rådet, da producent af papemballage kontaktede ErhvervsBladets vækstpanel.

En rolle som konsulent for andre virksomheder kan godt give penge i kassen, men hvis der virkelig skal gang i forretningen, er det produktion af papemballage, der skal fokus på.

Så kontant var rådet fra paneldeltager Michael Ring, der opfordrede manden bag Papsnedkeren, Michael Petersen, til at outsource til lavtlønslande som eksempelvis Kina for dermed at sætte gang i en større produktion.

Ud af krisenStelton-direktørens råd blev yderligere aktuelle, fordi Michael Petersen i foråret var ude i en mindre krise.

- Vi røg lige ind i et par sløve måneder, men her på det sidste er det helt klart gået den rigtige vej. En af mine store kunder, som jeg lavede meget konsulentarbejde for, ansatte en anden på fuld tid, hvilket betød, at jeg blev overflødig. Det er jeg imidlertid kommet mig over og har erstattet den indtægt med en række andre kunder, siger iværksætteren.

Ifølge Papsnedkeren selv er han efter kontakten til vækstpanelet begyndt at tænke langt mere over også at lave produktion og ikke kun assistere andre firmaer i udviklingsfasen.

- Jeg blev rådet til at satse mere på produktion og ikke så meget på konsulentdelen. Men den er svær blot at opgive, da jeg allerede har omsat for 200.000 kr. alene på den del af forretningen. Men jeg er begyndt at kigge mig om efter samarbejdspartnere i udlandet. I øjeblikket har jeg kontakt til en virksomhed i Polen, der muligvis kan producere nogle ting for mig, siger Michael Petersen.

Michael Ring pegede endelig på, at Michael Petersen skulle gøre mere ud af markedsføring, hvilket fik iværksætteren til at alliere sig med en mentor fra Odense Erhvervsråd, der kan hjælpe ham med at målrette sin markedsføring.