Kendte byggemarkeder må slette deres gode navn

Danmarks største indkøbsselskab for byggemarkedsvarer Ditas offentliggør i næste uge dets nye strategi. 150 byggemarkeder under Ditas kommer til at hedde det samme.

Ditas er med en omsætning på syv milliarder kroner Danmarks suverænt største indkøbsselskab for byggemarkedsvarer. Fra nytår samler den i offentligheden næsten ukendte virksomhed 150 tømmerhandlere under sig i en og samme markedsføringskæde. Ændringen betyder et helt nyt navn til de mange forskellige tømmerhandlere, hvilket betyder, at Brøleren fra Råd og Dåd snart har brølet for sidste gang in reklamerne. Ditas giver nemlig dødsstødet til nogle af de kendte varemærker, de har i dag, som ud over Råd og Dåd også tæller Byggekram og Proffen.

I Ditas hovedkontor i Brabrand er man sparsom med oplysninger om omvæltningerne i firmaet, og man vil ikke afsløre, hvad det nye store barn kommer til at hedde.

»Jeg kan bekræfte, at 150 af de tømmerhandlere der hører under os, i dag får samme navn. Det sker for, at kunderne har lettere ved at navigere i markedet, der i dag består af en del forskellige brands,« lyder det fra Ditas direktør Jens Sørensen.

En førende ekspert i branchen er ikke i tvivl om baggrunden for det, der bliver den største barnedåb i branchens historie.

»Hvis en leverandør i dag ønsker at afsætte sine varer i Ditas forhandlernet, er det ikke nok at lave en aftale med Ditas alene. Leverandøren er også nødt til at komme ud og forhandle med de enkelte butikker. Men med det nye fælles brand, bliver den proces langt mere enkel,« siger Steen Johansen, der gennem en årrække har haft mange berøringsflader til den danske og nordiske byggematerialeindustri.

Det er dog ikke alle tømmerhandlere under Ditas, der synes barnedåben er en skøn ide. Bygma, som er Ditas suverænt største enkeltaftager, har takket nej til den nye strategi og forsætter som hidtil med deres egne butikker med eget navn.

Steen Johansen mener ikke, at Ditas forandring vil have nogen umiddelbar kontante konsekvenser for kunderne i de mange tømmerhandlere. Priserne vil ifølge ham holde sig på det samme niveau eller i heldigste fald måske falde lidt, nu hvor leverandørerne kan henvende sig mere samlet til butikkerne og dermed give en lidt bedre pris.

I Konkurrencestyrelsen, som ellers tidligere har været ude med den store rive over for byggematerielindustrien, tager man sammenlægningen helt roligt.

»Jeg tror ikke, vi vil se konkurrencen blive svækket som følge af ændringerne. Vi ser udelukkende det her som et skridt mod at få mere ud af reklamekronerne. I øjeblikket bruger de forskellige kæder under Ditas mange penge på at markedsføre hver deres navn. Penge de vil kunne spare ved at bruge det samme navn,« siger Svend Westh, der er kontorchef i Konkurrencestyrelsen.