Kendis-sportsmand spydspids for nyt dansk tøjmærke

Dobbelt OL-guldvinder skal være med til at brande nyt dansk mærke indenfor sportstøj.

Foto: Pressefoto.
Læs mere
Fold sammen
Dygtige og kendte idrætsmænd er nøglen til succes indenfor sportstøjets verden. Se blot på det igangværende Tour de France, hvor sports-stjerner på stribe trækker sponsor-læsset.

Samme tendens gør sig gældende indenfor dansk sportstøj. Uden en kendt spydspids er det umuligt at slå igennem internationalt og derfor har danske SailXtreme nu allieret sig med den kendte sejler, Jesper Bank. Målet er et gennembrud for det nye mærke i udlandet.

- Vi kom for alvor i gang med salget af vores tøj sidste år på det danske marked og nu satser vi på resten af Europa. Derfor er det uhyre vigtigt med et kendt ansigt, der kan bære tøjet, forklarer Lars Findsen, som er den en af to iværksættere, der står bag SailXtreme.

Konceptet er salg af primært sejlertøj over nettet og konkurrenterne er de store etablerede mærker såsom Helly Hansen, Henri Lloyd og Musto.

Jesper Bank er kendt for at være kompromisløs i sin satsning på topresultater, og har vundet to olympiske guldmedaljer og 12 VM- medaljer samt en stribe EM-medaljer.

I 2005 til 2007 var han skipper og sportsdirektør i det tyske "United Internet Team Germany", som deltog i udfordringen om verdens mest prestigefyldte kapsejlads, America's Cup. Desuden var  han skipper på Victory Challenge ved America’s Cup 2001-2003.

Senest er Jesper Bank blevet udnævnt som nyt medlem af sportens ærefulde klub Hall of Fame, der kun tæller en anden dansk sejler, nemlig Poul Evlstrøm.

Historisk set har Danmark altid haft sejlere på internationalt topniveau, men noget dansk tøjmærke med speciale indenfor sejlertøj, er det aldrig rigtig blevet til. Under udviklingen af det nye danske tøj har fokus været en reduktion af vægten i tøjet.

Læs på erhvervsbladet.dk lige nu:

Morten Lund blottet for optimisme

Brugte benzinslugere sælger godt

Jeg kommer ikke i dag, chef