Karstadt lukker andre ind

Det går dårligt for Tysklands varehuse. Nu vil Karstadt-koncernen stille en femtedel af sit varehusareal til rådighed for såkaldte partnere.

BERLIN: Europas største varehus- og postordrekoncern vil udleje en femtedel af sit salgsareal til andre. Det fremgår af en strukturplan for Karstadt-Quelle, der skal vende nedgangen i indtjeningen og fordele risikoen.

Karstadt-Quelle, der har 187 varehuse, 304 butikker og et postordrefirma, fremlagde sidste uge sit regnskab for 2003. Det viste et overskud på 108 millioner euro (810 mio. kr.) mod 162 millioner euro (1,2 mia. kr.) året før. Indtægterne i begyndelsen af 2004 er skrumpet med fire-fem procent, kom det frem på et pressemøde i går.

Det er især varehusene, der har problemer, og det er her, man vil overlade omkring 20 procent af arealet til såkaldte partnere, altså selvstændige butikker eller kæder. Man håber således at få flere penge ind pr. kvadratmeter og at sprede risikoen. I forvejen samarbejdes på fødevareområdet med dagligvarekæden Edeka. Fra næste år skal fødevareafdelingerne i 72 af varehusene drives af Karstadt og Edekas konkurrent, Rewe, i fællesskab.