Kan vi vælte den mentale mur?

Sydkoreas præsident, Park Geun-hye, chokerede deltagerne i det økonomiske topmøde i Davos ved at sige, at iværksættere, der fejler, skal have en ny chance for at realisere gode ideer.

Sydkoreas præsident, Park Geun-hye, talte på World Economic Forums møde i Davos om vigtigheden af at lære af sine fejl. Foto: Laurent Gillieron/EPA Fold sammen
Læs mere

Der gik et sus gennem publikum i kongressalen i Davos, for dét budskab havde de færreste set komme fra en politisk leder fra Asien.

Fra talerstolen havde Sydkoreas første kvindelige præsident, Park Geun-hye, netop fastslået, at det er vigtigt at skabe et klima, som gør, at entreprenører kan lære af deres fejl, komme op igen og opnå succes. Som flere erhvervsfolk noterede, er det ikke et budskab, man normalt hører fra de kanter. Selv om entreprenørskab sættes højt i Asien, ses der ikke med milde øjne på dem, som fejler.

Men i sin tale understregede Park Geun-hye, at hvis virksomheder – trods ærligt og hårdt arbejde – fejler, så skal de hurtigt kunne låne penge og kunne gøre et nyt forsøg.

Når der er grund til at lytte efter, er det selvfølgelig, fordi talen giver os i det gamle Europa et indtryk af den ambition, dynamik og vilje til forandring, som findes i Asien.

I sig selv er Sydkorea et eksempel på de næsten ufattelige fremskridt, som er sket for mange asiatiske lande. Mest kendt er naturligvis den store historie om Kinas åbning mod verden gennem de seneste 30 år, en åbning, som udløste massive investeringer og skabte afsættet for et økonomisk kraftværk, som fremover vil definere den nye verdensorden.

Sydkorea har rejst sig fra massiv fattigdom til at være en af verdens mest succesrige nationer. Landet rummer hovedkvartererne for fremgangsrige high-tech selskaber og huser en veluddannet befolkning.

Nu gør de sig klar til næste spring. Præsidenten vil sætte turbo på en kreativ økonomi, hvor det handler om at kombinere individuel kreativitet med teknologi, videnskab og IT, så man får skabt nye virksomheder og produkter, kommer ud på nye markeder og får skabt flere job. Fremdriften skal både ske via etableringen af nye virksomheder og via fornyelse af de eksisterende. Hun forudser, at især små og mellemstore virksomheder vil blive de vigtigste jobskabere. I hjertet af visionen er entreprenørskab, eller som hun formulerede det: » Entrepreneur-ship puts innovation into action.«

Flid og idérigdom

Efter talen fra Park Geun-hye gik tankerne tilbage til et ophold på Stanford University i Californien i 1999-2000, hvor Deres udsendte tilbragte et år på et journaliststipendium. Her fik jeg mulighed for – som en badegæst, der ikke skulle bestå eksamener – at følge kurser på universitets business school. Allerede første dag på skolebænken, slog det mig, i hvor høj grad de talentfulde unge drømte om at skabe egne virksomheder. Alle syntes smittet med idérigdom, som trives i Silicon Valley og har gjort stedet til et hjemsted for en lang række succesfulde virksomheder. Inden for et ret lille geografisk område findes masser af risikovillig kapital, stor forretningsforståelse og direkte adgang til den nyeste viden i kraft universiteternes forskning. Alt sammen har det været med til at skabe unikke vækstbetingelser for nye virksomheder.

Nogle år senere var jeg i Kina for at skrive om landets imponerende kraftspring. Det lykkedes at komme til en af de store business skoler i Beijing. Her var topmotiverede og hyper intelligente unge, som studerede flittigt. Men som en lærer ærligt sagde, var det svært for dem at knække koden til den iderigdom og kreativitet, som fandtes i Silicon Valley.

Asien satser stort

Hvor langt Park Geun-hye og Sydkorea vil komme med sin nye ambitiøse satsning, ved vi ikke. Men tag det alvorligt. For der satses stort i Asien. Kina har for længst demonstreret, at nationen ikke vil stille sig tilfreds med en fremtid som verdens fabrikshal baseret på billig arbejdskraft, og overalt i Asien genfinder man vilje til at komme frem.

Hvordan står det så til herhjemme? Set fra erhvervslivets perspektiv er der grund til at anerkende, at politikerne i de seneste kriseår har fået en ny forståelse for, hvor pengene kommer fra. De har også haft stærkt fokus på at vedtage reformer og styrke rammebetingelserne for erhvervslivet.

Forud for årsmødet i Davos argumenterede flere topchefer for, at det nu gælder om at holde fast i reformlinjen. Men måske er der – som Lars Rebien Sørensen påpegede – også brug for en værdidebat.

I midten af januar besøgte jeg Vækst & Viden i Helsingør for at lede en debat om entreprenørskab mellem to iværksættere – nemlig Johan Bülow, som har startet »Lakrids by Johan Bülow«, og den lokal iværksætter, Christiane Meulengracht, som driver websitet www.chokoladehimlen.dk.

Johan Bülow begyndte som 22-årig at eksperimentere med at lave lakrids i sin mors køkken på Bornholm. Først gik alt galt, men i dag står han i spidsen for 70 fuldtidsansatte, seks butikker og sælger sin lakrids gennem flere specialforretninger samt online.

I 2013 blev han Årets Ejerleder i Region Hovedstaden, og i den forbindelse lagde juryen vægt på, at kvaliteten af produkterne er unik – og har du smagt lakridsen, ved du, at det er sandt! Det blev også fremhævet, at virksomheden er kernesund og vil kunne skrue op for eksporten fremadrettet.

Johan Bülow fortalte beskedent sin historie, men da han skulle nævne barriererne for at starte, kunne han ikke skjule, at det var kommet bag på ham, at mange havde haft så svært ved at forstå, hvorfor han kastede sig ud i det, og at endnu flere havde haft svært ved at acceptere, at det lykkedes for ham.

Jo, der er næppe tvivl om, at vi skal reformere kraftfuldt for at kunne matche verdens nye vækstcentre. Men måske skal der også væltes mentale mure: Vi synes fortsat at have svært ved at anerkende dem, som går selv, skaber egne virksomheder og oplever succes.