Kampen om fremtidens bil spidser til

Toyota forventer at sende deres første brintbil i produktion næste år, og japanerne langer nu ud efter andre producenter, som har nejhatten på over for teknologien.

Foto: David Becker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Toyotas brintbil bliver lige så succesfuld som hybridbilen Prius.

Så klar er meldingen fra den japanske bilproducent, efter at flere prominente navne i bilbranchen ellers har erklæret deres mistro til brintbilen.

Bob Carter, direktør for Toyotas bilforretning, langer samtidig over for Reuters ud efter stifteren af Tesla Motors Elon Musk, administrerende direktør i Nissan Carlos Ghosn og tidligere VW-chef Jonathan Browning, som alle har været skeptiske over for perspektiverne i brintbilen.

»Personligt er jeg ligeglad med, hvad Elon, Carlos og Jonathan har at sige om brændselsceller. Det minder meget om slutningen af 1990erne, hvor vi introducerede Prius,« siger Bob Carter til Reuters med henvisning til den sidenhen succesfulde hybridbil, som man har solgt i hen ved seks millioner eksemplarer.


 

Fælles for de tre firmaer, som de tre herrer repræsenterer, er, at de satser benhårdt på el-biler. Toyota derimod går efter brint, og dermed spidser kampen til om, hvad der bliver den dominerende teknologi bag fremtidens bil.

Kritikken af brintbilen går især på, om der nogensinde vil være tankstationer nok til, at bilisterne kan køre rundt, men det tror man fuldt og fast på hos Toyota.

Toyotas første brintbil forventes i produktion i 2015, og hos japanerne er man altså overbevist om, at den kan matche den succes, deres Prius-model har oplevet.

»Om ti år har jeg en fornemmelse af, at vores brintbil vil blive set på med samme øjne,« siger Bob Carter.