Kaffe-grossist fordobler resultat

Trods hård priskonkurrence og store udsving i råvarepriserne er det lykkedes Peter Larsens Kaffe at øge omsætningen og fordoble resultatet.

Danskernes interesse for specialkaffe, der ikke mindst kommer til udtryk i storbyernes café-kultur, er en af de væsentligste faktorer bag den succes, Peter Larsens Kaffe A/S i Viborg har oplevet gennem det sidste år.

I hvert fald hvis man spørger selskabets adm. direktør, Claus Bertelsen.

Bag en pæn omsætningsstigning og en fordobling af resultatet gemmer der sig nemlig det forhold, at Viborg-virksomheden i høj grad har satset på sit helbønne-koncept, hvor Peter Larsens Kaffe ude i supermarkederne forsøger at læne sig op af café-trenden med særlige podier, hvor kunderne kan male bønnerne fra eksotiske lande som blandt andre Etiopien, Kenya og Guetemala på særlige podier.

- Helbønne kaffen fylder naturligvis ikke så meget i totalmarkedet, men det er på det område, vi oplever den største vækst, fortæller Claus Bertelsen.

Kritik af fairtradeSamtidig har Peter Larsens Kaffe oplevet en stærkt stigende efterspørgsel på økologiske fairtrade produkter. Her var viborgenserne en af de første, der i 1995 begyndte at fokusere på bæredygtig samhandel.

En kritisk tv-udsendelse satte for nylig skarp fokus på fair trade handel inden for te. Konklusionen på udsendelsen var, at det var så som så med de forbedringer, teplukkerne på fairtrade godkendte plantager oplevede.

Claus Bertelsen erkender, at udsendelsen godt kan gå hen også at skade salget af fairtrade kaffe, men kun på kort sigt, vurderer han.

- Jeg har ikke grund til at stille spørgsmålstegn ved udsendelsen, men jeg er glad for, der bliver stillet fokus på problemstillingen. Som leverandør af fairtrade produkter kan vi ikke garantere mirakler, men vi kan give kunderne et løfte om, at ordningen på sigt forbedrer levevilkårene for bønderne i den tredje verden. Når vi taler om fairtrade, sikrer vi blandt andet en mindstepris. Ingen har interesse i, at producenter, som overtræder reglerne, bliver i ordningen, men det er en stor mundfuld. På verdensplan er op imod 40 mio. mennesker på den ene eller anden måde beskæftiget med kaffe, siger han.

Peter Larsens Kaffe har i dag, efter egne oplysninger, en markedsandel på cirka 50 procent herhjemme af fairtrade mærkede produkter.

I Viborg forventer de, at den positive udvikling vil fortsætte i dette regnskabsår.

- Jeg tror ikke på, at vi i kaffebranchen kommer til at mærke finanskrisen. Folk vil måske nok spare, når den handler om en ny bil eller en ny fladskærm, men de vil fortsat gerne have et glas godt rødvin og en kop god kaffe, siger han.

Viborg-firmaet har eksisteret i mere end 100 år. Frem til 1999 rådede det også over en chokolade- og kolonialafdeling. Den blev det år solgt til konkurrenten Chokoland i Struer.

I 2002 overtog den store svenske kaffekoncern, Löfbergs Lila, godt halvdelen af aktierne i Viborg-firmaet.

Ved siden af selve handelen med kaffe, leverer Peter Larsens Kaffe en række totalløsninger på catering-området, der omfatter kaffemaskiner eller automater. Det foregår i samarbejde med en række maskinleverandører.