Jysk købmandskab har skabt turbovækst for ProShop Danmark

Specialisering. Århusiansk AV-virksomhed åbner kontorer i Hamburg og Dubai og sigter efter notering på First North.

Det ene rekordår afløser det andet hos århusianske Pro- Shop Danmark, som sælger og udlejer AV-udstyr til blandt andet messer, fodboldstadioner og instore-tv.

ProShop Danmark har specialiseret sig i de specielle løsninger, hvor der for eksempel kræves en skærm, der fylder en hel væg eller en totalløsning med lyd, lys og video til en konference.

Firmaet har en lang række større virksomheder som kunder, og er »husleverandør« til blandt andre Hotel SAS Radisson, Messecenter Herning og Øksnehallen. Desuden ejer virksomheden en fjerdedel af en kinesisk fabrik, der producerer LED-skærme.

»Vi prøver ikke at være som de andre AV-virksom- heder. Det er ikke os, kunderne ringer til, når de skal bruge 2.000 billige fladskærme,« fortæller den ene af virksomhedens to ejerledere, Jens- Ulrik Carstensen.

Virksom strategiDet har tilsyneladende vist sig at være en god strategi. ProShop Danmark har op- levet imponerende vækst gennem de seneste år.

Omsætningen voksede i 2006/07 til 54 mio. kr. mod 30 mio. kr. året før. Bundlinjen viser et resultat før skat på godt tre millioner, og antallet af medarbejdere er på tre år vokset fra 15 til nu 51. ProShop Danmark er imidlertid ved at gøre klar til endnu mere vækst.

Det skal blandt andet ske gennem øget fokus på de internationale markeder. Virksomheden, der i forvejen har tre afdelinger i Danmark, åbner til nytår i Hamburg, hvorfra salget til hele Europa skal styrkes. Senere næste år gælder det markederne i Dubai, Qatar og Saudi-Arabien, der skal betjenes via en afdeling i Dubai.

Jens-Ulrik Carstensen anser det for realistisk, at omsætningen i løbet af tre-fire år når op på mellem 400 og 500 mio. kr.

En så ekplosiv vækst kræver kapital udefra. ProShop Danmark har allerede fundet en investor, der ventes at skyde penge i forretningen til næste år, mens firmaet arbejder frem imod en introduktion på First North-børsen i løbet af 2009.

ProShop Danmarks succes er ifølge Jens-Ulrik Carstensen grundlagt på jysk købmandskab, god planlægning og tillid til medarbejderne.

»Vi har en politik om, at tillid er bedre end kontrol. Det er nødvendigt, at medarbejderne føler, at de har et ansvar, og at virksom- heden også er deres,« fortæller Jens-Ulrik Carstensen.

Han og medejeren Søren Holmriis har fra begyndelsen lavet en gennemarbejdet plan for, hvordan virksom- heden skal udvikle sig, og det har blandt andet gjort det noget lettere at udvide med nye afdelinger.

»Fra dag ét har vi haft central it-styring, der har gjort det utroligt let at udvide: Et kontor, en laptop og en internetforbindelse, og så er man i gang,« fortæller Jens-Ulrik Carstensen.