Julegaven bliver firmaets ansigt

Vi vil gerne rykke sammen med venner og familie, og det afspejler sig i virksomhedernes valg af julegaver. I år skal det være kvalitet.

Mens medarbejdere i danske virksomheder i denne tid modtager årets firmajulegave, er Dorthe Albinussen, marketing- og udviklingschef hos Borg & Bigum i tankerne allerede et år længere fremme ved næste jul.

Hvis der er ét sted, hvor det ikke nytter at panikke sig gennem sidste øjebliks julegaveindkøb, så er det firmagaven, der er en fast tradition i mange danske virksomheder.

Gaven bliver udtænkt og forberedt i god tid. Ikke udfra tilfældige valg, men med en finger i vejret i både ind- og udland for at mærke tendenser.

»Man kan faktisk følge nationale og internationale strøminger i julegaven,« fortæller Dorthe Albinussen.

»I julen 2003 var økonomien lidt stram, og folk var bekymrede for fremtiden og jobbet. Det afspejlede sig i, at virksomhederne ønskede kvantitet i julegaverne. Medarbejderne skulle have meget for pengene. I år er det blevet bedre tider; samtidig med at vi rykker os lidt sammen på grund af verdenssituationen. Vi vil hygge os og have kvalitet, og det kan ses på gaverne.«

Borg & Bigum har bl.a. specialiseret sig at finde virksomhedsgaver. De første tegn på, hvilken retning vinden blæste i år, fik man i sommer, da virksomheden holdt sit årlige »Jul i juni«-arrangement, hvor repræsentanter for virksomheder kan se på julegaver.

»Det er helt tydeligt, at vi har fået bedre råd. Kvaliteten skal være højere, familien og det sociale samvær er i højsædet,« fortæller Dorthe Albinussen.

Seks tendenser
Uden at afsløre for meget af pakkernes indhold opridser hun seks tendenser for denne juls virksomhedsgaver:

De bløde pakker, f.eks. boligtekstiler og håndklæder.

Den klassiske jul med duft af gran og brunkager.

Gastronomien, hvor mange mænd også gerne vil være med, og man laver mad sammen.

Velvære og udendørs aktiviteter.

Indretning, lidt til den feminine side med redebygning og lækker boligindretning.

Det sprælske med fest, farver og alternative produkter.

Valget af julepakker afspejler mere og mere virksomhedernes holdninger og værdier.

»Det bliver tydeligere, at virksomhederne tænker over, om gaverne stemmer overens med det billede, man gerne vil give af sig selv. Vi mærker også, at en virksomhedsgave skal være rettet mod hele familien, ikke bare mod medarbejderne. En attachémappe er for eksempel et signal om, at gaven kun er til medarbejderen og stærkt arbejdsrealteret. Mens en plaid jo er noget, hele familien kan have gavn af,« siger Dorthe Albinussen.www.borgbigum.dk