Jørgen Lindegaard vil splitte SAS op

Med forslag om en helt ny struktur for SAS vil topchef Jørgen Lindegaard begrænse fagforeningernes magt i den kriseramte koncern. En provokation, mener Luftfartsfunktionærerne.

Jørgen Lindegaard vil splitte SAS op - 1
Topchef i SAS, Jørgen Lindegaard, vil på onsdag gå til bestyrelsen med forslag om en opsplitning. »Det er sidste chance for SAS,« siger han. Arkivfoto: Bloomberg<br> Fold sammen
Læs mere
SAS-topchef Jørgen Lindegaard får med et forslag om ny struktur for det nødlidende fælesskandinaviske luftfartsselskab de faglige organisationer til at se rødt.

På onsdag vil Lindegaard foreslå selskabets bestyrelse, at koncernen splittes op i tre nationale selskaber, der skal stå for regionale og europæiske ruter, samt i et selskab, der skal håndtere langdistanceflyvninger. Det skriver det tyske Handelsblad i dag.

Den nye struktur vil gøre SAS langt mindre afhængig af goodwill hos de 39 faglige organisationer. Fleksibiliteten vil samtidig blive øget markant, fordi ledelsen i hvert af de fire selskaber skal håndtere langt færre organisationer end i dag.

Ifølge den tyske avis understreger Jørgen Lindegaard, at den nye struktur er afgørende for selskabets fremtid.

»Det er sidste chance for SAS,« siger han.

De faglige organisationer opfatter ifølge Nicholas Fischer, formand for Luftfartsfunktionærerne, forslaget som en krigserklæring.

»Det er en provokation. Lindegaard prøver at svække de faglige organisationer. Med fire selvstændige selskaber vil han forsøge at spille os ud mod hinanden. Han må have glemt, at de faglige organisationer faktisk trækker i samme retning, som han selv gør i mere end 90 procent af tilfældene,« siger han. De fire nye selskaber skal ifølge Lindegaards forslag flyve under eget navn, men de vil være samlet under SAS' paraply. SAS-logoet vil eksempelvis stadig være synligt på flyene.

Ifølge Nicholas Fischer er samarbejdsudvalget i SAS blevet orienteret om Jørgen Lindegaards planer.

»Forslaget viser, at Lindegaard betragter de faglige organisationer som en trussel i stedet for som allierede,« siger han.

SAS' 2003-regnskab, som blev offentliggjort i sidste måned, viste et langt større underskud end frygtet.

Nicholas Fischer mener ikke, at en opdeling af SAS vil give koncernen færre udgifter.

»Man har tænkt sig at etablere fire bureaukratiske enheder i stedet for én. Det kan man umuligt spare penge på,« siger han.

For Jørgen Lindegaard begynder ideen om opslitning af SAS at ligne en kongstanke. I 2002 foreslog han også en vidtrækkende strukturændring. Også dengang gav medarbejderne planen en kold skulder. De var bange for, at manøvren var et skridt i retning af frasalg af en række af selskabets mindre selskaber.

Det lykkedes ikke i aftes at få en kommentar fra piloter og kabinefolk i SAS.