Joe & The Juice var tænkt som Starbucks fra dag ét

Var Joe & the Juice et lucky punch for stifteren Kasper Basse, eller kunne han have stiftet en hvilken som helst type virksomhed og drevet den til en succes? Få svaret i Berlingske Business Magasins serie om superiværksættere.

FOTO: Nikolai Linares
Læs mere
Fold sammen

Kaspar Basse, stifter af Joe & The Juice, og hans forretningspartner, skibsreder Johan Wedell-Wedelsborg, solgte i slutningen af 2013 aktiemajoriteten i juicekæden. Prisen var over 300 millioner kroner. Kaspar Basse beholdt en ejerandel på 19 procent af Joe & the Juice, men modtog knap 100 millioner kroner i kontanter.

Berlingske Business Magasin udfordrer Kaspar Basse på spørgsmålet, om Joe & the Juice var et lucky punch, eller om han kunne have stiftet en hvilken som helst type virksomhed og drevet den til en succes.

Du beskrives som serieiværksætter. Er det en tilfældighed, at et juicekoncept blev dit gennembrud?

Juicekonceptet udviklede jeg som en konsekvens af, at jeg er bevidst om, at jeg kun har den nødvendige disciplin til at brænde igennem, hvis min interesse og passion er til stede. Forretning er ikke nok i sig selv. Så det faktum, at jeg er enormt passioneret omkring, hvad vi håber er en charmerende konceptualisering af friskpresset juice mm., er ikke en tilfældighed.

Du har været med til at stifte et webbureau, Hvad gjorde, at du ikke fortsatte i det digitale spor?

I forlængelse af min kommentar om interesse og passion, var det et godt eksempel på et område, som ikke fænger mig, hvorfor jeg heller ikke var dygtig til det.

Hvordan fik du troen på, at du havde evnen til at stifte virksomheder?

Det skridt, mener jeg, er relativt ubevidst for de fleste iværksættere. Det er intensiteten og fokus på en ide, som driver én. Begrebet »at starte en virksomhed« og de risici, det indebærer, husker jeg som at fylde mindre i beslutningen.

Joe & the Juice er i dag et globalt koncept. Var det et born global-koncept, eller bygger udviklingen på tilfældigheder?

Det ærlige svar er, at jeg fra dag et har haft et ønske om at skabe et fænomen, som kunne sammenlignes med Starbucks: Lige så gribende, lige så attraktivt, lige så »stort« og anerkendt. Hen ad vejen har vi været meget fokuserede på den stramme konceptualisering, som gør det muligt!

Har du ligesom kapitalfonden en exitplan for din rolle i Joe & the Juice? Nej! I hvilken industri/branche ville du investere din tid og dine penge, hvis du ikke længere var en del af Joe and the Juice?

Absolut igen noget med den værdi, menneskers performance kan skabe. Det kunne sagtens være restaurationsbranchen, hoteller, et consumer-vendt brand, sport måske!

Har du forbilleder?

Hmmmm....Howard Schultz (Starbucks) siger sig selv, og det gør Richard Branson vel også! Renso Rosso fra Diesel har udviklet et Rock’n Roll Brand med hotel i Miami etc. Det er en fed rejse, de er på! Nick Jones, som har skabt Soho House, har skabt et helt fantastisk medlemsklub-brand med barer, restauranter, spa og hoteller i hele verden.

Herhjemme synes jeg Flemming Østergaard med Parken må være en af dem, som har skabt mest glæde for flest mennesker uge efter uge. Og i den kategori har jeg altid været imponeret af, hvor hårdt David Beckham altid har arbejdet, når han blev sat på bænken på trods af at have et personligt brand, han bare kunne falde tilbage på.

Hvilken iværksætter vil du gerne udfordre i næste nummer?

Hvorfor ikke min partner Johan Wedell-Wedellsborg. Han er et interessant eksempel på, hvordan man kan være kreativ i en branche, som vel anses for relativt traditionel.