»Jeg har altid elsket biler«

Han legede med biler, da han var lille, solgte brugte biler i sin studietid. Biler er hans liv. I mandags startede Peter Roos, som administrerende direktør for DaimlerChrysler i Danmark og Sverige.

For tyskeren Peter Roos er der ikke noget bedre i verden end biler. Han lever og ånder for biler og har været i DaimlerChrysler-koncernen hele sin karriere.

»Jeg startede i produktionen og flyttede så over til »smart«, og de sidste fire år har jeg siddet med marketing i hovedkvarteret i Stuttgart. Så jeg kender alle aspekter fra produktion til udvikling og op til marketing. Jeg kan godt lide at vide, hvorfor og hvordan ting er, som de er. Vi er en meget produktdrevet virksomhed, så det at kende og forstå alle aspekter af bilproduktionen gør, at jeg kan kommunikere meget bedre med kunderne. Det er meget nemmere at sælge biler, hvis du kender dem helt ned til skruerne,« siger Peter Roos.

I mandags startede han som ny administrerende direktør for knap 1.000 medarbejdere i DaimlerChrysler i Danmark og Sverige. Han er oprindelig uddannet ingeniør og har arbejdet for DaimlerChrysler siden 1987 med en række ledende stillinger i forskellige afdelinger, hvor han har stået for udviklingen af forskellige af koncernens varemærker. Han var blandt andet ansvarlig for den kvalitetsoffensiv, som DaimlerChrysler indledte på deres erhvervskøretøjsdivision for et par år siden, og som resulterede i den nye Actros, som er blevet kåret til Truck of the Year 2004.

Bil-freak
At det blev biler, som Peter Roos kom til at gøre karriere inden for er ikke en tilfældighed.

»Jeg har altid elsket biler - siden jeg var en lille dreng. Selv under mine studier tjente jeg en masse penge på at sælge brugte biler. Det er meget mere fascinerende at være leder i et bilfirma end i en virksomhed, som sælger vaskepulver,« fortæller Peter Roos.

Selv i fritiden står den på biler. Alle slags biler.

»Min fritidsinteresse er biler - at køre i alle slags biler. Jeg kører selvfølgelig Mercedes til daglig, og så har jeg en gammel Porsche til fritidsbrug,« siger Peter Roos.

Hvis der er tid til overs, dyrker han sport. Med kun to timer til alperne fra hans hjem i Stuttgart, er mountain biking og ski de fortrukne sportsgrene. Men fra januar bliver hjemmet i Stuttgart skiftet ud med det nordlige København.

»Det er ikke helt fastlagt endnu, hvor vi skal bo, men det bliver højst sandsynligt i Charlottenlund. Her har vi et hus i sigte, men min kone skal lige op og se det, inden vi beslutter os endeligt. Men planen er, at jeg flytter hertil i begyndelsen af januar, og at min kone og to små døtre så følger efter hurtigst muligt. Men senest til sommer, hvor børnene skal starte i skole her i Danmark,« siger Peter Roos.

Vil lære dansk
Han ser frem til at bosætte sig i Danmark, og det er hans plan at lære dansk hurtigst muligt.

»Jeg starter på kontoret den 6. og vil så lære at tale dansk, lade os sige den 7.,« griner han.

Mens han kæmper med det danske sprog, vil han arbejde på at lære danskerne at kende, så selv om Mercedes-Benz er en førsteklasses bil, så kan man godt få råd til en.

»Vi har to udfordringer i Danmark. Den ene er beskatningen af biler. I har det dyreste bilmarked i verden. Den anden udfordring er, at brandet DaimlerChrysler er meget »premium« i Danmark, så folk tror, at de aldrig kan få råd til en Mercedes. Det vil vi arbejde på at ændre, for sammenlignet med Audi og BMW, som er mere importerede, kan vi sagtens være med. Vi ønsker helt klart at forblive premium, men vi vil gerne opfattes som mere tilgængelige og betalelige,« siger Peter Roos.

Nye mærker på vej
At overtage ledelsen i Danmark og Sverige volder ikke de store problemer.

»Strukturen og graden af kvalitet i virksomheden er meget god, så det er mere en evolution end en revolution, vi har brug for her. Vores brand er godt, vores produktportefølje er meget god og vil blive endnu bedre over de næste to år, hvor vi lancerer flere nye mærker. Så det vi har brug er et tæt forhold til vores forhandlere. Så det er en ting, jeg helt klart vil fokusere på.«