Japansk hovedpine

Novo Nordisk har haft en skæv start på det nye årtusinde på det japanske marked. Salgsvæksten var allerede stagnerende, da Novo Nordisk i 2000 blev ramt af kvalitetsproblemer med mekanikken i insulinsystemet Innovo. NovoPen blev ramt af kvalitetsproblemer i 2001, og så var Novo Nordisk sat under et alvorligt pres.

For en lægemiddelvirksomhed er det en katastrofe, hvis en myndighed med rette kan sætte spørgsmålstegn ved produktkvaliteten. Og Japan formentlig et af de lande, et selskab får flest problemer med, hvis ikke det kan garantere kvaliteten.

I Europa ville problemerne med mekanikken i doseringssystemerne blive betragtet som et problem, der skulle løses, men ikke som en katastrofe. I Japan smittede kvalitetsproblemerne direkte af på myndighedernes, på patienternes og på lægernes syn på Novo Nordisk.

Problemerne i 2000 og 2001 har fået Novo Nordisk til at styrke det lokale kvalitetsberedskab, så man kan rykke hurtigt om nødvendigt. Det viste sig effektivt sidste år, da Novo Nordisk tilbagekaldte nogle partier InnoLet til Danmark. På den japanske fabrik gennemførte Novo ekstra tests af doseringssystemet, og det gjorde det muligt at bekræfte over for myndighederne, at der ikke var grund til at kalde produkter tilbage fra Japan.

I mange år har Japan været et langt vigtigere marked for Novo Nordisk end det amerikanske. Men kraftig vækst i USA og stagnerende vækst og kraftigt politisk reguleret prispres i Japan har sat Japan lidt i skyggen. Japan er dog fortsat det langt vigtigste enkeltmarked for både Novo Nordisk og den samlede globale medicinalindustri.