Ja til tv-reklamer for øl og medicin

Reklamebureauet Bates Copenhagen har udført en medieanalyse der viser, at danskerne er glade for tv-reklamer, men synes, at

der er for mange af dem. Et flertal vil tillade reklamer for øl, vin, spiritus og håndkøbsmedicin i tv og radio.


-

Forbrugerne siger på denne måde, at de godt selv kan forholde sig til reklamer og ikke ønsker et forbud. Vi ønsker

liberale regler, der lægger op til en højere grad af selvregulering, siger direktør Eva Tufte fra Dansk Annoncørforening

til undersøgelsen.


Bates-undersøgelsen viser, at 56 pct. af danskerne ved udgangen af 2001 vil tillade tv-reklamer

for øl på tv mod 47 pct. i 1998. De tilsvarende tal for Radio er henholdsvis 51 pct. som vil tillade ølreklamer

i 2001 mod 44 pct. i 1998. Samme trend gør sig gældende med reklamer for vin- og spiritus på tv og radio, mens

danskerne er lidt mere forbeholdne for reklamer for håndkøbsmedicin.


Bates konkluderer:


- Danskerne er blevet

liberale med hensyn til reklamer. De unge er mest liberale. Eksempelvis mener 70 pct. af de 15 til 30 årige, at det bør

være tilladt at vise ølreklamer på tv.


En del danskerne bliver i dag eksponeret for de omtalte tv-reklamer,

men kun på TV3, der sender fra London.


Tv-reklamer bliver generelt bedømt positivt, Eksempelvis mener 53 pct. af danskerne

i 2001, at tv-reklamer er underholdende. Det er en stigning på tre pct. i forhold til 1998.


Til gengæld er der rigtig

mange tv-seere, der er trætte af for mange reklamer.


- Især TV3 har et problem, da 88 pct. af befolkningen mener,

at der er for mange reklamer på kanalen. Folk kan åbnebart ikke lide at blive afbrudt i udsendelserne og se de samme reklamespots

i break efter break, konkluderer Bates.


Flest danskere kan bedst lide tv-reklamer med Polle fra Snave (Sonofon), derefter følger

Harry (DSB) samt Tips/ Lotto (Dansk Tipstjeneste). Men Polle er også på "hade"-listen, hvor den er nr. tre som

den, danskerne synes mindst om.


Reklamer for Kinder æg er øverst på den lidet attraktive liste, mens reklamer

for vaskepulver er nr. 2.


De to reklamer har været på "hade"-listen i mange år, og det skyldes, ifølge

Bates-undersøgelsen, at danskerne ikke bryder sig om synkroniserede film.