Iværksætterguru: sæt din virksomhed i system

Iværksætteri. Den anerkendte iværksætterrådgiver Steve Pipe kommer til Danmark på fredag. Han har især ét specielt budskab til de danske iværksættere. Hvis virksomheden skal være en succes, skal den sættes i system.

Iværksættere kan være lige så forskellige, som de virksomheder de starter op og de vilkår, de befinder sig i. Men uanset hvor i verden og i hvilken branche, iværksættere vælger at starter deres virksomhed, så har mange af dem ét stort problem. Deres virksomhed bliver alt for afhængig af dem. Det er i hvert fald den vigtigste erfaring, som den engelske iværksætterekspert Steve Pipe har gjort sig efter at have rådgivet iværksættere i mange år i sit netværk, som hedder Added Value Network.

På fredag er han i Danmark for første gang for at tale for iværksættere med danske gener, arrangeret af iværksætternetværket Ildsjæle.

- Problemet for rigtig mange af dem, jeg har talt med er simpelthen, at deres virksomhed bliver ved med at være afhængige af dem. Derfor er det svært at drive og udvide forretningen, fordi hvis man er syg eller bare er på ferie, så befinder virksomheden sig pludselig i kaos. Jeg plejer faktisk at sige, at man skal indrette sin virksomhed med det formål at kunne sælge den en dag, siger Steve Pipe.

Han fortæller, at han ofte bruger en tre-trins kur, når han skal hjælpe iværksættere i nød.

Det handler først og fremmest om at blive bedre til at få de nye og de gode idéer, og så skal man afprøve dem i praksis i virksomheden, inden det sidste skridt, som går ud på at sætte det hele i system.

Fra mindre arbejdstid til større overskudÉn af de vanskeligste virksomheder, som Steve Pipe har arbejdet med har to ejere. De stod i en situation, hvor virksomheden var ved at blive opslugt af store lån og hvor begge ejere arbejdede omkring 60 timer om ugen. Men det lykkedes på nogle måneder at få tredoblet virksomhedens profit, betalt gælden og samtidig kunne ejerne nedsætte deres arbejdstid til 35 timer om ugen, fordelt på fire dage.

- Det helt afgørende var, at de fik sat deres virksomhed i system og kunne overdrage nogle flere og vigtige opgaver til de 11 ansatte. Det blev en helt anden virksomhed, siger Steve Pipe og fortsætter:

- Man kan se på McDonalds. Det er lige meget hvor i verden, du befinder sig, men du bliver altid spurgt om det samme spørgsmål og medarbejderne ved, hvilke rutiner, de skal arbejde efter. Derfor kan man som ejer uddelegere flere opgaver, siger han.

Danskere skal tænke bredereIfølge iværksætteren Tina Pearson fra Ildsjæle, som har arrangeret fredagens foredrag er det dog også et spørgsmål om danske iværksættere kan lære meget fra udlandet. De skal nemlig blive bedre til at tænke stort og til at blive ved med at have gejsten, også når det ikke altid går efter planen.

- Vi skal tænke bredere og være bedre til konkurrence. For egentlig kommer langt de fleste barrierer fra én selv, siger hun.